Публикуваха за обществено обсъждане проекта за изменение и допълнение на Наредба № Н-18 на НАП. Нормативният документ стана печално известен след огромния стрестест за бизнеса по отношение на внедряване на новите правила за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изисквания упрвляващите електронен магазин. Срокът за обсъждане е 14 дни, а предложеният проект на наредба и мотивите към него са публикувани на интернет страницата на Министерството на финансите и на Портала за обществени консултации.

Ресторантьорите в Пловдив за шифъра на НАП: Промишлен шпионаж и кой не си плаща данъцитеБраншът обясни, че иска да е данъчно изряден, но по ясни закони

Новостите в проекта на Наредба-18, освен отсрочка в сроковете, за което вече TrafficNews.bg, ви информира, е създаване на опция за електронен касов бон, който не съществува на хартия, и се изпраща на електронен адрес на купувача. Тази възможност е въведена само за търговците, които осъществяват дейността си изцяло по електронен път. 

Официално: Удължиха срока за всички фирми с търговски софтуер! Вижте новото в Наредба-18 на НАП!Предстои да се обсъждат и конфликтни текстове и изисквания в наредбата

"Във връзка с тази регламентация с проекта на наредба се предлага въвеждане на функционално изискване към фискалните устройства за генериране на фискален бон в електронен вид, който да може да се предостави на електронен адрес на лицето. Промяната е възможност за задължените лица по техен избор да предоставят фискалния бон в електронен вид, вместо на хартиен носител. Така, използвайки съвременните технологични възможности, свързани с начина на комуникация, лицата, осъществяващи дейност чрез електронен магазин ще могат да предоставят на своите клиенти документа, доказващ регистрираната продажба на закупената стока, съответно услуга, по електронен път", пише в мотивите към проекта.

С проекта се въвеждат разпоредби, които регламентират реда за вписване и заличаване от новия публичен оналйн регистър на електронните магазини, както и неговото съдържание. Припомняме, че регистърът влезе в сила в началото на тази година и задължава търговците онлайн да се регистрират в него до 6 месеца от стартиране на дейността им. 

От НАП обясниха, че са започнали поредица от срещи с браншови, работодателски и професионални организации по повод предстоящите промени в Наредба-18. Целта на срещите е да бъдат обсъдени дискусионните моменти в нормативния акт и необходимите стъпки за привеждане на дейността на търговците в съответствие с новите изисквания.

На първата среща с бизнеса представители на НАП се срещнаха с членовете на Българската асоциация по информационни технологии (БАИТ), Българската стопанска камара и Българската е-комерс асоциация. В следващите седмици ще бъдат проведени срещи с представители на туристическия бранш, медицинските услуги, фармацевтичния сектор, финансово-счетоводната общност, търговията с горива, ритейл сектора  и други.

По време на дискусията са обсъдени въпроси за адаптирането на т.нар. ERP системи към новите изисквания, отразяването на авансови и частични плащания в софтуерите за управление на продажбите, механизмите за отчитане на оборотите при разносната и мобилна търговия; фискалните правила за онлайн магазините и множество технически въпроси.

Над 87% от браншовите и работодателските организации, до които е извършено допитване от НАП, са заявили, че първоначално предвидените срокове са недостатъчни по отношение на изискванията за софтуерите за управление на продажбите. Това с особена сила е валидно за предприятия, използващи комплексни системи за управление на търговската си дейност (ERP системи). От НАП обясняват, че заложеното удължаване на сроковете в Наредба-18 е на база отчетената необходимостта от преработване на съществуващите системи за управление на търговската дейност, включително с участието на разработчици, намиращи се в чужбина, технологичното време за инсталация, тестване и обучение на персонала удължаването на срока ще позволи на икономическите оператори да изпълнят нормативните изисквания.

В тази връзка, с оглед степента на готовност на бизнеса и на комплексния характер на процесите по привеждане в съответствие с изискванията, се предлага удължаване на сроковете така:

29.03.2019 г.

Собствениците на електронни магазини, стартирали дейност преди 29 декември 2018 г. и получаващи плащания в брой или с банкови карти, подават информация в НАП чрез портала за електронни услуги на агенцията.

31.03.2019 г

  1. Смяна или модифициране на касовите апарати на регистрираните по ДДС лица, които не ползват СУПТО.
  2. Бензиностанциите посочват данни за размера на ДДС, акциз, покупна и продажна цена на горивата във всяка касова бележка.

30.06.2019 г.

  1. Смяна или модифициране на касовите апарати на нерегистрираните по ДДС лица, които не ползват СУПТО.
  2. Смяна на електронните системи с фискална памет на бензиностанциите.

30.09.2019 г.

Всички търговци - независимо от това дали са или не са регистрирани по ДДС, използващи софтуер за управление на продажбите, трябва да сменят или модифицират касовите си апарати и да приведат използвания от тях софтуер в съответствие с нормативните изисквания. От 1 октомври 2019 г. софтуерът следва да управлява всички фискални устройства, намиращи се в търговския обект.

31.12.2019 г.

Ползвателите на Интегрирани автоматизирани системи за управление на търговската дейност (ИАСТУД), най-често ползвани в големите търговски вериги, ги привеждат в съответствие с изискванията на наредбата.

Смъртта на Промяната ще удари най-сериозно бизнеса на заведенията, складовете и магазини