Въпреки значителния спад на мигрантския поток през Балканите, българските превозвачи продължават да страдат от набези на бежанци. По граничните пунктове към Западна Европа шофьорите са винаги на нокти. При всяко спиране в камионите могат да се качат неканени гости. А за транспортния бранш това са хиляди евро глоби и арести на шофьори. Наш екип се качи в един от стотиците български камиони и видя с очите си премеждията на шофьорите на хърватската граница.

Кошмарът на всеки шофьор е граничарите да намерят неканени гости в ремаркето. Следва арест, обяснения и глоби.

„Средно 3-4-5 хиляди евро достига тази глоба, която се плаща от шофьора”, казва Димитър Рашков, който е ръководител на транспортна компания.

Пътуваме към Италия с камиона на Владимир. След поредните 4 часа на волана, следва задължителна почивка. При всяко спиране на камиона обаче, има риск някой да среже обвивката на рекаркето и да се скрие между стоката.

"Те го срязват и отвътре или го подлепват, или със свински опашки един вид го зашиват. Защото по границите има огледала отгоре. Ако те видят, че си съдран, те отбиват за проверка", разказва шофьорът Владимир Василев.

По-често мигрантите режат пломбираното от митницата въже, което опасва цялото ремарке. И след като влязат го залепват.

„С колан го събират. Тук е достатъчно да се отвори малка дупка. Дърпат това и влизат вътре”, разказва Василев.

По този начин шофьорът на практика е безсилен, тъй като няма право да отвори пломбираното ремарке.

Мигрантите са доста изобретателни, когато се опитват да преминат границите. Едно от най-опасните за живота места, на които се крият, са осите на ремаркето. Ето тук се връзват с колани и преминават границата.

Обикновено това се случва, докато шофьорът спи по време на своите задължителни почивки. Най-опасните места са паркингите около Белград и почти всяка бензиностанция оттам до граничния пункт Батровци.

Един от последните критични участъци е самата граница между Сърбия и Хърватия. Ако се наложи камионът да чака на опашката 2-3 часа, това е достатъчно време някой да се качи незабелязано отзад.

По пътя към границата постоянно вървят мигранти. Скриват се в горичките преди пункта и чакат удобен момент, за да атакуват камионите.

Камионът на Владимир преминава проверката безпроблемно. На негов турски колега обаче, хърватските граничари откриват, че въжето на ремаркето е скъсано. Камионът е изпратен на рентген, който вероятно ще намери неканени пътници. А шофьорът ще се наложи да плати солена глоба.

„Всеки ден на хърватската граница има такива случаи. Нашият бранш е жертва на това положение. За хърватите това е един добър начин да печелят”, казва Димитър Рашков.

Проблемът за транспортния бранш е, че откриването на мигранти в камиона завършва с глоба. Само компанията на Димитър Рашков е платила над 10 хиляди евро за три установени случая от началото на годината.

„Престоят на всеки камион е няколко дни, в които се води разследване. След разследването шофьорът трябва да се признае за виновен”, разказва Рашков.

Засега транспортният бранш продължава да плаща щети за милиони. Транспортните фирми са преговаряли с хърватските власти, но без успех.

„Не можем да се оправим с хърватите и това е!”, ядосва се Рашков

От външното ни министерство са запознати с проблема. За Nova оттам посочиха, че в Сърбия при повечето подобни случаи шофьорите се оказват невинни и се освобождават. В Хърватия обаче откриването на неканени пътници в ремаркето завършва с глоба. Ако тя не се плати, следва арест. Досега нямало случай на неплатена санкция от българска транспортна фирма. От външно уточняват, че България няма правно основание да договаря облекчаване на наказанията, тъй като това би било намеса в чуждо законодателство. На свой ред транспортното министерство призова компаниите да предоставят повече информация за понесените глоби, за да може да уведоми посолството на Хърватия у нас.