От 212 до 2201 лева ще ни струва задължителната застраховка  “Гражданска отговорност” по системата “Бонус-малус”. Стандартните тарифи ще се движат около 280-300 лв. Най-високи стартови цени ще има за младите шофьори в големите градове. Колкото по-голямо е населеното място, толкова по-скъпа ще бъде полицата. Това показват изчисленията на голяма застрахователна компания. 

Цената на полицата може да падне до 212 лв. за примерни водачи, които нямат нарушения, и обратното - да се качи до 2201 лв. за такива, които са натрупали наказания за лошо поведение на пътя и са причинили тежки инциденти. Повечето водещи компании у нас засега не планират ново повишаване на цените на полиците, информира “24 часа”. Стандартните тарифи за неутралния 8-и клас по системата, от който тя ще стартира от 1 януари 2019 г., за повечето водачи ще се движат около 280-300 лв.

Както досега, и догодина тази цена ще се определя главно от три фактора - от мощността на автомобила, от размера на населеното място, в което той основно се кара, и от възрастта на водача. Най-малка е чувствителността на цената от размера на населеното място. Разликите между голям град, малък град и село се колебаят около 10-60 лв. при една и съща кубатура на колата.
Застраховката ще бъде по-висока в големите градове, шофирането в които се смята за по-рисково, и по-ниска в малките, където няма много опасности на пътя. Така например за един и същ автомобил с двигател 1800 кубика и средностатистически водач на възраст 30 - 45 години, разликата в базовата цена ще бъде незначителна в повечето големи градове. 


Най-голямо оскъпяване носи възрастта на водача - при една и съща мощност на возилото и при едно и също населено място за млади водачи тя ще е двойно по-скъпа - 550 лв. Същинското диференциране вече по системата “Бонус-малус” ще започне от догодина, а ще се прояви в цените от 2020 г. Колкото по-рисков е водачът, толкова по-висока ще е стартовата стандартна цена. От разчетите на застрахователни компании става ясно още, че в бонус частта на скалата класовете до 6-и ще отнемат от цената 2-3 лв.
“Слизането” в първите два класа - от стартовия 8-и до 7-и и до 6-и клас, ще бъде по-стръмно, като водачите ще получават по около 30 лв. поощрение чрез цената на полицата.

Идеята е първоначалният стимул към изрядно поведение на пътя да бъде по-силен, обясняват експерти. Освен това нарушенията на пътя, заради които основно се преминава в по-нисък клас на бонус скалата, били близки по тежест. В “наказателната” част, оскъпяването се очаква да върви много по-стръмно. Например за водач, стартирал от 283 лв. догодина, преминаването в първия наказателен клас ще носи средно по 30 лв. по-скъпа полица. Преминаването в по-горните класове за нарушители ще увеличава тежестта до 50-60 лв., а в най-високите класове, където ще попаднат водачи с най-много и най-тежки нарушения, ще се наказва с
допълнителни 100 лева за клас.