Все повече нови продукти се презентират на „Винария“ не само от лозаро-винарския бранш и хранителната индустрия, но и проекти, които намират място да представят дейността си. Над 50 иновации получиха диплом на мегафорума за агробизнес и винопроизводство.
„Тази година констатираме грандиозно нашествие на нови напитки, храни и продукти, които разширяват мащабите си“, заяви главният директор на Международен панаир Пловдив доц. Иван Соколов.
В Града на виното за първи път бе демонстриран и уред за дезинфекция, който предизвика интереса на посетителите във връзка с актуалната тема за коронавируса. Уредът прави едновременна дезинфекция на въздух и повърхности, като на 100 процента унищожава бактерии, фаги и спори.
„12 уреда вече са закупени за летищата в София, Варна и Бургас“, каза представителят на сливенската фирма Иван Марков. Френската система за дезинфекция и дезинсекция вече се използва от повече от 80 производители на храни и напитки, козметични и фармацевтични предприятия, както и в болници в България.
Вино в глинен съд получи приз за нов продукт на българския пазар. То е създадено от производител, чиито лозови насаждения са разположени на площ от над 400 декара в района на Стара Загора. „Това е единственото вино в България, което е отлежало в глинено яйце. При него всички ферментации се осъществяват в глина и притежава уникален характер“, коментира собственикът на избата Яна Далакова. Тя уточни, че работят само с едносортови вина – Тамянка, Верментино, Совиньон блан, Мискет и Мавруд. „Специфично за нашите лозови масиви е, че са разположени върху застинал вулкан, затова вината ни са изключително богати на минерали и вещества, които имат антиоксидантни качества“, посочи Яна Далакова. Тя допълни, че тази година на „Винария“ са преентирали седем нови реколти вина, които са високо оценени от посетителите на щанда им.
Награда получи и диджестивно вино с розова вода на фирма от Русе. „То се усвоява добре с храната и влие чудесно на перисталтиката“, посочи създателят на продукта Пламен Калинов. Той уточни, че виното съдържа две български супер храни – роза и арония, като „трапчивият танинов вкус на виното от арония чудесно се съчетава с мекотата и аромата на розата“. Според диетолози това е полезен диджестив, защото съдържа минимум алкохол и е без захар. Изложителят спечели и още един приз за произведеното от него драже арония с натурален шоколад.
Сред отличените компании за иновативни продукти бе и малиново био вино, произведено от собствени насаждения, разположени в района на Сопот. То получи и високата оценка на посетителите на изложбата в конкурса за избор на потребителите.
С награда за иновативен продукт бе отличен и традиционен производител на подсладени спиртни напитки от Велико Търново за яйчен ликьор шоколад, подходящ за директна консумация. „Предлагаме 15 вида ликьори – какао, кафе, роза, мента, лимон, пъпеш и други, които са предпочитани за направа на коктейли и са разпознаваеми на пазара от 25 години“, коментира технологът инж. Снежана Несторова. Тя уточни, че фирмата е традиционен производител на мастика, а тази година са получили награда и за произведена от тях ракия, отлежала 15 години.
Призове получиха и млечни конци и лабне, подходящи за консумация с бира и вино, които за първи път посетителите дегустираха. „В нито един от нашите продукти не се добавя сухо мляко“, увери мениджърът Николай Николов. Той допълни, че вече имат партньори в Пловдив, Пазарджик и Велинград и ще разширят разпространението на новите си продукти в Асеновград, Хасково и Стара Загора.
Посетителите на „Фудтех“ се тълпяха пред щанд с италиански био домати и аспержи, приготвени по традиционни за Апенините рецепти. Сухите домати в зехтин, произведени в слънчева Пулия са предпочитани от любителите на гурме кухнята. „Щастливи сме, че представените от нас висококачествени био продукти все повече се оценят от българските потребители. Надявам се уникалните и полезни свойства на артишока да станат предпочитани в храната на всеки българин“, коментира Франческо Лизи от Италия.
Градът на виното привлича иновативни идеи на мениджъри от различни сектори. За първи път се презентира и комплекс от затворен тип, разположен на площ от 100 дка в с. Марково, като проектът предвижда изграждането на 90 къщи, 10 от които вече са построени и имат свои собственици. „Това е иновативна идея, защото нетрадиционният подход на мениджърите от Markovo Villas park се оказа успешна и привлече широк кръг заинтересовани посетители и изложители към модерния комплекс на 5 км от Пловдив“, посочи доц. Иван Соколов. Той допълни, че ефектът от участието на компанията ще даде своите резултати. Според него българският предприемачески дух е събуден и намира нови възможности за презентиране и реализиране на своите продукти и проекти. За първи път в Града на виното представи три свои творби младата художничка Ния Кюркчийска, с които допълни уютната атмосфера на щанда на строителната компания.
С награда за най-добър дизайн за панаирна експозиция бе отличена и компания за оборудване на винарни, която е традиционен изложител. „Решихме да променим визията на нашия щанд, като акцентираме повече на големите стари изби“, коментира мениджърът „Продажби“ Мария Котева. Според нея промяната води до нови клиенти. „Щандът ни е с италианска тематика, защото оборудването, което предлагаме е от Апенините. Много сме щастливи от наградата, защото сме вложили много любов и усилия, които са възнаградени с този приз и това ни стимулира да продължаваме да се развиваме и надграждане“, допълни Мария Котева. Компанията бе отличена от ръководството на панаира с ваучер за 30 процента отстъпка при следваща изложба за участията си без прекъсване повече от 25 години.