С изненада и огромно разочарование бе посрещната в Пловдив новината, че новият министър на транспорта Росен Желязков ще предложи на Министерския съвет да прекрати процедурата за концесия на Летище Пловдив. В мотивите за решението е записано, че процедурата следва да бъде съобразена и проведена в съответствие с новия Закон за концесиите, с който се въвеждат разпоредбите на Директива 2014/23/ЕС на Европейския парламент и на Съвета от 26 февруари 2014 година за възлагане на договори за концесии.
"Доводите за това решение са несъстоятелни. Поставят се много въпроси. На първо място можем да попитаме защо преди 4 месеца държавата не виждаше проблем да предложи на другия участник при същите условия, при които сега отказва на "Консорциум Летище Пловдив" да се сключи договор за концесия, който не противоречи на европейските директиви. Съдържанието на концесионния договор можеше да отговаря и на изискванията на двата закона за концесиите, както и на правото на ЕС. Правата и задълженията на страните можеше да бъдат договорени в допълнителните преговори " коментира за TrafficNews.bg Мадлен Кавръкова, адвокат на консорциума.
Според нея, ако Министерството на транспорта е искало да сключи договор с другия участник, законодателството дава възможност да се влезе в преговори.
"Можеше да предложи на втория участник да си подобри офертата. Или да се преговаря по конкретни въпроси от офертата. Но такова предложение не получихме, въпреки че бяхме изключително активни. Ние не получихме дори отговор от министреството. Искам обаче да припомня, че големите концесии не са без значение за Европейската комисия и тя осъществява мониторинг. Не мисля, че такова прекратяване, ще бъде добре прието от ЕК", каза Кавръкова.
Участникът, класиран на първо място Обединение (Консорциум) между Хайнан и Пловдив Еърпорт Инвест, официално е уведомил министерството, че отказва да сключи концесионен договор”, пишат от пресслужбата на министерството. Оттам допълват, че за възлагането на нова концесия ще бъдат изготвени нови анализи, като документацията ще бъде съобразена с новия Закон за концесиите и актовете по негово прилагане.
Близо три месеца след отказа на Хайнан, транспортното министерство запази мълчание относно бъдещето на пловдивския аеропорт. Още в средата на юли стана ясно, че китайците се отказват от концесията, а в началото на август Община Пловдив изненада всички с искането да вземе летището. Цялата тази несигурност даде и логичните резултати, като Райънер спря два от трите си полета от летището до Италия и Белгия.