Решението на компанията Мета да промени кардинално правила за модериране на съдържанието в 3 от най-големите си платформи - Фейсбук, Инстаграм и Тредс, предизвика бурни и противоречиви реакции. Завръщане към свободата на словото или политически мотивиран ход е премахването на проверката на фактите, какво целят собственикът на Мета - Марк Зукърбърг и компания, и какви потенциални ползи и вреди крие това за потребителите - Теодора Гатева потърси отговорите.
Малко повече от 5 минути - толкова дълго е видеото, в което собственикът на Мета Марк Зукърбърг обявява новите правила. Те се отнасят за трите най-големи социални платформи - Фейсбук, Инстаграм и Тредс. Вместо външна независим проверка на фактите, платформите ще използват система подобна тази, с която разполага социалната мрежа Екс, където коректив са самите потребители.
Намаляват се ограниченията върху дискусии свързани със спорни теми, като имиграцията и половата идентичност. Променя се подходът към политическото съдържание. По думите на Марк Зукърбърг, който притежава Мета, това се налагат заради променената политическа и социална среда, и за да се гарантира свободата на словото. Ходът на Мета беше определен като изненадващ, противоречив и като желание да се угоди на новата администрация на Доналд Тръмп. А той не скри задоволството си.
Доналд Тръмп, избран за президент на САЩ: "Мисля, че те извървяха много дълъг път - Мета, Фейсбук. Дълъг път. Аз гледах - Зукърбърг беше много впечатляващ."
В спора се ражда истината, и потребителите, които на трите споменати мрежи са около 3 млрд. души, са абсолютно способни да модерират съдържанието, казват част от анализаторите.
Джон Швепе, анализатор: "Мисля, че това е голяма победа за свободното слово. Това е битка, която консерваторите водят от шест години - когато започна голямото цензуриране от страната на технологичните гиганти. И Мета беше един от най-строгите. Така, че това е голяма промяна!"
На другия полюс са онези, които смятат, че проверката на фактите, особено в сложната световна ситуация в момента, е много важна.
Джилиан Йорк, директор програма "Свобода на изразяването": "Мисля, че случилото се е естествен процес, реакция на исканията за регулации, които идват от цял свят. През годините Фейсбук, Мета, ненаситна прекаляваха с модерирането. Но когато говорим за дезинформация, особено в условията на световни конфликти, на война, проверката на фактите е от жизненоважно значение."
Промените се отнасят за САЩ, а не за ЕС, така в Брюксел коментираха решението на Мета.
Тома Рение - говорител на ЕК: “Ако Мета реши да промени политиката си за модериране на съдържанието в Европейския съюз, тогава ще трябва да предостави анализ на риска. Ако в някаква степен мерките или политиките, които Мета предлага в Евросъюза, не са в съответствие с Акта за цифровите услуги, ние можем да започнем разследване и това би могло до доведе до глоби. Но компаниите винаги могат да променят своята политика, за да бъде тя в съответствие с европейските закони.”
До какво ще доведе потребителското модериране на съдържание ще покаже времето.