Производството на нови автомобили ще се възстанови през следващите месеци, а с това надолу ще тръгнат и цените на коли втора ръка. Това прогнозират финансови експерти в доклад за състоянието на автомобилните пазари. Ще се върнат ли цените към старите им нива и до кога ще чакаме с месеци за доставка на нови коли? Отговорите потърси Георги Георгиев в рубриката „На твоя страна”.
От няколко месеца Константин Ганчев оглежда колите на пазара. Търси сравнително нов автомобил – на максимум 5-6 години. Разказва, че покупката става все по-трудна, тъй като изборът е малък, а цените непрекъснато се променят.
Пресмята, че само за година цената на колите, които търси, е скочила с повече от една трета. Поскъпването продължава и в момента. Ръст в цените през последните месеци отчитат и търговците на коли втора ръка. Обясняват поскъпването с нарастващия недостиг в автокъщите на запад.
„В момента при моите контрагенти в чужбина влизат не повече от кола, максимум две на седмица. И едва ли не, ние търговците наддаваме – кой може да даде повече, за да може евентуално да се сдобие с някаква стока”, обясни Любомир Доросиев от Асоциацията на вносителите на автомобили в България
Ефектът от недостига на коли навън бързо се усеща и в автокъщите у нас.
„Автокъщата е изпразнена. Работят не повече от 30% от служителите. Заради пандемията хората все по-рядко си купуват кола”, каза Доросиев.
Преди да се изпразнят автокъщите с коли втора употреба, почти празни остават и складовете на вносителите на нови. Още в началото на пандемията спира производството на полупроводници, които се използват в електрониката на съвременните автомобили.