Коронавирусът има опустошителен ефект върху филмовата индустрия, тъй като компаниите по целия свят  губят милиарди, а спирането на снимките остави хиляди без работа. Датите на премиерите също се отлагат. Последният филм за Бонд - "Няма време за умиране" - беше отложен до края на тази година, докато римейкът на Дисни на живо на "Мулан" беше  оставен за юли.

 Но някои студиа предприемат различни действия: "Тролчета: Турнет"о на Universal беше пуснат на дигитални платформи по-рано този месец и направи близо 100 милиона долара (91,9 милиона евро) през първите си три седмици - цифра по-висока от това, което направи оригиналният филм за пет месеца, , според The Wall Street Journal.

"Класическите кина са в затруднение - но  те така или иначе бяха в затруднение", заяви художникът за визуални ефекти на Оскар Дъг Лармур (The Alienist; The Revenant) пред Euronews, добавяйки: "Много от по-малките сериали решават да пуснат стрийминг услуги.  „За хората, които притежават услугата за стрийминг, това е чудесно, но това не са 10-те долара, които плащате в киното.“

Социално дистанциране и кино

Оливър Меек, изпълнителният директор на кино „Рио“ в Лондон, заяви, че вече се работи за подготовка за социално отдалечено възобновяване. 

Независимата кино къща в Далстън, където основният екран разполага с 400 места в аудитория от 1930 г., планира няколко различни сценария за живота след блокирането.

"Ние търсим начини да разпределим местата за сядане, така че всеки да може да бъде на два метра един от друг", каза Меек пред Euronews. „Тогава ще ни трябват повече трейлъри и ще позволим повече време между филмите.

"Искаме хората да се чувстват сигурно и удобно, затова се надяваме правителството да публикува някои подробни съвети по този въпрос."

Кината в други страни също стават креативни. Един театър в Италия взе решението на фона на облекчаване на строги мерки да направи изненеса сцена. Местната власт в Мадрид  финансира мобилно кино, за да могат хората да гледат филми от балконите си.

А във Вилнюс на летището сега се помещава огромен киносалон.

Но не всички новини са лоши. Да - социалното дистанциране вероятно ще повлияе негативно на продажбите на каса, но Лармур предполага, че интересът към големите бюджетни филми ще се запази.

В момента никой не снима

Междувременно се изчислява, че близо 200 000 души ще загубят работата си поради пандемията - ефект, който може да бъде продължен, докато се правят промени в индустрията.  

"Големият проблем е, че в момента никой не снима нищо", каза Лармур. "Мисля, че скоро ще започнат  в Швеция и Дания, но в Обединеното кралство, САЩ и по-голямата част от континентална Европа никой не работи."

"Последният дуел" на Ридли Скот, Шан Чи на Марвел и "Самарянинът" на Джулиус Ейвъри са само част от продукциите, които бяха прекратени от избухването на COVID19. 

Поглеждайки назад към стачката на писателите през 2007-08 г. - когато 12 000 сценаристи в САЩ да спират да пишат за 100 дни - Лармур посочва изоставането, което предизвика, когато един етап на продукцията беше прекъснат.

Той каза: „Това означаваше, че ще има изоставане [и този път], така че няма да има работа след няколко месеца за постпродукция."


Заснемането няма да е същото

И Барнет, и Лармур са съгласни, че производственият процес и индустрията като цяло ще трябва да се променят, когато отново се възобнови работата.  Барнет смята, че индустрията  може да види „още протоколи и мерки за безопасност“.  Лармур също смята, че  че снимките "няма да бъдат същите" поради социално дистанциране, и работниците могат да бъдат задължени да носят маски и да правят тестове на COVID-19,  всяка сутрин.

 "По отношение на ограниченията, ще има повече медицински лица за персонала, повече ограничения за това, какво можете да носите и как общувате с актьорите. Ако един актьор се разболее, цялата продукция ще претърпи загуби." 

Студияте ще „крещят“ за съдържание

Голяма почивка в създаването на ново съдържание може да увеличи търсенето и да предизвика бум в творчеството, тъй като нормалността започва да се връща след блокирането.

„Стрийминг услугите крещят за съдържание“, каза Лармур и добави: „Всички отново ще крещят за съдържание - в много отношения имаме голям късмет във Великобритания и Европа, защото това е много привлекателно място за снимане“.

Той каза, че може да има и "мащабен прилив" за снимане през летните месеци - първостепенно време за заснемане поради по-дълги часове със слънчева светлина и по-евтино време в годината.

Но какво означава това за онези в началото на филмовия процес, т.е. за сценаристите?

Горди Хофман, основателят на BlueCat Screenplay Competition, припомня че Шекспир е вдъхновен от епидемията от  чума в началото на XVII век, за да напише крал Лир.