Ако пчелата изчезне, човечеството може да просъществува само четири години, преди да я последва, е казал Айнщайн. Учени от години предупреждават, че мрачното му предсказание може и да се сбъдне. В много части на земното кълбо популацията на пчели намалява прогресивно. Има региони, в които цели пчелни семейства мистериозно умират. През последните 20 години броят на насекомите, които опрашват растенията, е намалял двойно. Проблемът е засегнал и България. 

Досега са предложени много теории за източника на "синдрома на празния кошер", но нито една от тях не е доказана. Според учените, той може да се дължи на глобалното затопляне, слаб имунитет, изпаренията от дизелово гориво, разпространението на ГМО продукти, мощното излъчване от мобилни и радио апарати, екологични и почвени замърсявания. Съществува дори предположение, че се касае за вроден вирус, атакуващ имунната система, тоест нещо като СПИН. Учени от Университета в Дънди предполагат, че някои видове пестициди увреждат нервната система на пчелите. Така те губят способност да изпълнят танца, с който показват на останалите от семейството къде се намират източниците на храна.

Въпреки липсата на категорични доказателства, наблюденията сочат, че пестицидите са осред основните източници на проблема.

Докато той тепърва бива поставян на дневен ред в някои части на Европа, а граждани от няколко държави искат от ЕК да вземе спешни мерки, пловдивски ученици също правят стъпки в борбата с колапса на пчелни семейства. Петима единадесетокласници успешно са разработили хранилка, от която пчелите могат да получат всички необходими хранителни вещества. Идеята на Никола Гогов, Димитър Топчиев, Виктор Първановски, Денис Байков и Иван Ганичев се заражда, когато стартират участието си в състезание по мениджмънт. Задачата им е да основат учебна компания, чийто фокус да е борбата с определен проблем, без значение дали той ще е от екологичен и друг характер. 

"Искахме да бъде реален проблем, който засяга човечеството. Започнахме да мислим в различни насоки, после разбрахме за проблема с колапса на пчелните семейства от една статия. Зародиха се няколко идеи как можем да помогнем", споделя младият мениджър на компанията "Feasy" Никола. В началото момчетата започнали да разработват разтвор, който да служи като храна за пчелите и да укрепва техния имунитет. Искали да поднесат на пчелните семейства хранителни блокчета, които да се слагат в кошерите на пчеларите. Първоначално продуктът се харесал, но усилията им ударили на камък. "Трябваше да смесим много съставки, а към онзи момент не бяхме дотолкова запознати с пчеларството. Впоследствие разбрахме, че всеки пчелар слага различен продукт като добавка и няма какво да направим в това отношение", разказва още Никола. 

Затова единадесетокласниците решили да разработят нещо, което може да бъде потребно на всекиго, независимо дали е пчелар. Случайно попаднали в магазин, който предлагал и подходяща храна за пчели, която напълно съответствала на определената от тях цел. Тя съдържала всички съставки на вида и била обогатена с много витамини. Паралелно с това предпазвала пчеличките от пестициди, за които младежите смятат, че ако не са единствен виновник, то определено са сред основните източници на проблема. 

"Вярно е, че има много теории какво точно представлява колапсът, но има и много начини да се помогне. Ако в двора вместо да напръскаме тревата с пестициди, можем да минем с косачката", категорични са младежите. Те допълват, че целта им е не толкова реализацията на продажби, колкото да дадат гласност на проблема, най-вече сред младите хора. 

"Не можем да спасим всички пчели с този продукт, но можем да направим малка крачка. Нашето лично впечатление е, че колкото и хора да попитаме за проблема, те казват „Да, знаем!”. И дотам! Но не знаят колко е сериозен той – че през последните 20 години са изчезнали 1 милиард пчелни семейства. За две години в България количеството им е намаляло на половина", изтъкват момчетата. Те самите определет усилията си като "малка крачка", която обаче би била полезна за обществото.

Затова и следващата им стъпка ще бъде да презентират иновативния продукт пред възможно най-много хора. След като направят подобрения по самата хранилка, тя ще може да бъде изработвана дори от деца. Именно малчуганите са тези, пред които петимата ученици искат да изтъкнат проблема и последствията от него. Според Никола, причината е чисто психологическа - съществува много по-голяма вероятност човек да прояви съпричастност и да се фокусира върху даден проблем, ако той му бъде представен в ранна възраст, отколкото ако вече е изградил навиците си. 

"Направихме чертежи и скици, а към кутията можем да сложим книжка с интересни факти за пчеличките. Ще има и карта с подходящи локации за поставянето на хранилката, така че да не представлява опасност за околните", разказва Никола, който лично е изработил всички скици. Според него е неуместно хранилката да бъде поставяна в паркове, градини и места, които се посещават от много хора. Далеч по-подходящи биха били поляни и отдалечени места, на които няма достатъчно много източници на храна. 

Според наблюденията на младежите хранилката се харесва на пчелните семейства до такава степен, че след време в нея се настанява и пчела майка. Затова и продуктът, наречен от тях "Бийдър", постоянно търпи подобрения. Неговият прототип бил изработен изцяло от картон, съответно се разпаднал при първата рязка промяна на метеорологичните условия. Поради тази причина момчетата го изработили от по-висококачествен материал. При първия модел зареждането било трудно, а течността често се разливала. Затова те проектирали изцяло нов дизайн - към момента "Бийдър"-а разполага с "чекмедже", което за секунди може да бъде издърпано и заредено с нова порция разтвор. Процедурата отнема десетина секунди, а допълнително количество от течността може да бъде намерено във всеки пчеларски магазин. Самата кутия върви с 500 мл. ратвор. 

Младите мениджъри смятат, че земеделците в България често неглежират проблема. След като започнали разработките си, те се свързали с много от тях, както и със Съюза на пчеларите. Започнали да правят и собствени проучвания. 

"Стигнахме до извода, че земеделците си затварят очите, наторяват културите с пестициди, които са опасни. Има определени интервали от време, дни, часове, в които могат да наторяват, без да причиняват чак толкова опасни последици. Те го правят, когато си пожелаят, с каквото си пожелаят", категоричен е Никола. От пчелари той научил за редица случаи, в които хеликоптерът минавал през земеделските земи в неуречено време. Пчеларите, от своя страна, сезирали компетентните органи. Земеделците чинно заплащали глобите си, изтъквайки, че ще получат колкото акта е необходимо, само за да не се "занимават повече с пчеларите". 

Според младежите причината за подобно поведение е комплексна - от една страна те смятат, че незаинтересоваността от глобални проблеми е нещо като народна черта на българина, но и че подобен неясен "график" е предпоставка за по-големи доходи от произведената пордукция. Не на последно място те поставят и липсата на достатъчно проверки и сериозни санкции.

Сякаш не се интересуваме чак толкова от глобални проблеми. Дори да питаме да други екологични проблеми, отново казват „Да, знаем!”. Ако ги питаме как помагат – не помагат. Има хора, които все още хвърлят отпадъците си по улицата, а не в кошчета, споделя разочарованието си Никола. 

Пред репортер на TrafficNews.bg той отправи послание към всички, занивамащи се със земеделие, изтъквайки пример от Китай. Според проучването му, в определени райни в източната държава пчелите вече са изчезнали. Средата там на пръв поглед е перфектна, но засели ли се пчелно семейство, то умира почти веднага. За да развиват земеделие, жителите опрашват растенията ръчно. 

"Няма нужда да казваме, че е много трудно, скъпо и отнема време. Предполагаме, че и заплащането на труда е високо. Затова решихме да се обърнем към земеделците – ако печалбата е най-важна и е по-изгодно да пръскате с пестициди и да убивате пчелите, бихте дали повече пари на хората, които всеки ден трябва да опрашват цветята. Един кошер с пчелно семейство, което не само ще върши тази работа, но ще дава и мед, е доста по-малка инвестиция", обръща се към работещите в тази сфера Никола.

"Едно пчелно семейство струва около 90 долара. Ако се наложи да се наемат хора, за да опрашват всичко, цената е до 3000 долара. Разликата е очевидна!", допълва Димитър.

Според петимата младежи тепърва трябва да бъдат финансирани по-мащабни проучвания, за да се установят истинските причини за колапса на пчелите. Те са категорични, че за да бъде преборен той на местно ниво, е необходима не само законодателна инициатива, но и по-солени санкции за нарушителите, използващи забранени пестициди. Промяната обаче трябва да започне във всеки един от нас. 

"Има много начини, по които може да се помогне, но хората трябва да са по-ангажирани, да се задълбочат малко", категорични са младежите. 

Самите те имат различни амбиции за бъдещето, но се надяват да успеят да ги реализират заедно. Димитър изучава архитектура в Строителния техникум, обича да рисува. Често спира поглед върху красиви сгради и мечтае някой ден да проектира здание, върху което следващото поколение да спира погледа си. Съученик е на президента на компанията Никола, който е любител на планината. Също като Митко, Никола иска да стане архитект, а за момента се увлича по мотори и велосипеди.

Приятелите им Денис и Виктор пък учат в Английската гимназия. Денис планира да спази семейната традиция, като се занимава с производство на алкохолни напитки. Виктор пък се е насочил към инженерни науки, но би записал и специалност, свързана с бизнес. Активно се занимава със спорт, изучава и здравословното хранене.  

Обединява ги любовта към природата и красотата на пчеличките. Създаденият от тях продукт пък се е класирал на първо място в регионално състезание, организирано като част от проекта. Предстои и национален кръг.