„Ние нямаме таксита, осигуряваме само ефир”, заявиха в един глас двама от собствениците на „Еко такси” по време на акцията на Икономическа полиция. Към ефира на 6155 са регистрирани над 500 автомобила, които носят техните стикери. Христо Георгиев и Михаил Качелов бяха категорични, че нямат общо с фирмите, които проверяват, като те застават плътно зад фирмата си „Европа 1”.
Дали обаче само тази фирма на четиримата съсобственици е свързана с таксиметровите услуги в Пловдив? Колко автомобила притежават те, колко отдават под наем и какви фирми превозвачи използват колите им? Оказва се, че чрез 10 свързани фирми по улиците на града се движат 111 автомобила, които под една или друга форма използват компаниите на четиримата босове.
Официално през фирмата „Европа 1” ООД, чиито собственици са Христо Георгиев, Михаил Качелов, Станимир Донев и Ивайло Донев са движат 18 автомобила. Всички те са регистрирани през превозвач „Европа 1”, но данъчно задължени лица са физически лица, които са и шофьорите на автомобилите.
Разследване на TrafficNews.bg показа, че в активите на „Европа 1” ООД има 70 коли, които са фирмена собственост. Нито една от тях обаче не попада във фирмата превозвач „Европа 1”. 39 от автомобилите използват за превозвач и ДЗЛ „Макс – 76”, а останалите някоя от другите компании с лиценз.
Отделно трима от собствениците на „Еко такси”, заедно с близките им, държат 9 фирми превозвачи, които към днешна дата имат коли по улиците на Пловдив. Компаниите са с между 3 и 5 автомобила, като при всяка една има съвпадение между превозвач и ДЗЛ. С други думи – фирмата е отговорна за плащането на данъци, осигуровки и патент.
Така са фирмите на Михаил Качелов, които носят името на фамилията му с номерация от 1 до 3. Общо в трите фирми има 9 автомобила, като в две от тях съдружник в съпругата му Галина, а в третата синът му Георги . Качелов има още една фирма със сина му - „Рая транс 1”, която е превозвач на три коли.
Другият от съдружниците Христо Георгиев има две фирми с по 5 автомобила, на които е и ДЗЛ – „Перси Транс 1” ЕООД и „Гери Транс 1” ЕООД.
Третият от собствениците на „Европа 1” Ивайло Донев заедно със съпругата му Малина отговарят за три фирми, които са регистрирани на улица „Бунтовнишка” – „Еко такси 2” ООД разполага като превозвач с четири коли, „Дани транс 123” ЕООД също с толкова и „Алекс транс 2” ЕООД с пет автомобила.
Общо във фирмите на тримата има 34 автомобила, от тях 11 са собственост на „Европа 1” . Напълно неясно е другите автомобили чия собственост са.
Така чрез превозвачите бушони като „Макс 76” се избягва плащането на данъци и осигуровки. Предмет на проверка от Икономическа полиция е да се види дали и в отчетните документи на „Европа 1” са вписани лизингите и наемите на въпросните 70 автомобила, чиито са тяхна собственост.
Ивайло Желев: Еко Такси диктува правилата на играта в Пловдив
Ивайло Желев, който е управител и превозвач на фирмата „НИК И.Ж” ЕООД, е от таксиметровите шофьори, които са съдействали на Икономическа полиция при акцията срещу незаконните таксита. Желев заяви, че се бори с порочната практика от години, както и с „ламята”, както определи той фирмата „Европа 1”. Самият Желев бе осъден условно заради ползване на сходно лого на колата си с това на „Еко такси”.
-Г-Желев, вие сте подавали многократно сигнали срещу порочните практики в таксиметровия бранш в Пловдив. Казвате, че до акцията е започнала след Ваш сигнал. Как се стигна дотук и какво може да се случи с целия бранш?
-Нещата са много по-сериозни и ако те бъдат докарани до край, ще гръмне целият таксиметров бранш в България. Главата на ламята е фирма „Европа 1”, която диктува нещата в Пловдив. Чрез свързани фирми те притежават огромен брой автомобили. Единствено Станимир Донев от четиримата собственици няма регистрирана фирма превозвач.
-Двама от съсобствениците заявиха, че „Еко такси” има само ефир и всяка седмица броя на колите е различен – те не знаят колко са…
-Абсолютна лъжа! По време на делото срещу мен, пред съда се явиха и четиримата. Всеки един от тях заяви, че от години работят с около 500 шофьори, които плащат ефир по 35 лева на седмица. При т.нар. „двойна езда”(б.а. една кола се ползва от двама шофьори) има отстъпка. Средно имат по 500 автомобила, това означава, че всяка седмица в касовия апарат на „Европа 1” трябва да бъдат маркирани 17 500 лева. Освен от ефира, не знам как отчитат наемите и лизинговите коли. Дали обаче при всяко плащане на ефир се издават касови бележки? Да, тези, които поиска им се дават. Практиката е да се начукат някакви бележки и някои от шофьорите си взимат, фактура също се дават, но максимум 20 % от шофьорите го правят това.
-Какви други приходи имат от фирма „Европа 1”?
- Например приходът от реклама. На таблетите се излъчват клипове на ресторанти, игрални зали, хотели… Всички пари от тях отиват в джоба на собствениците. Друг пример е даването под наем на автомобили. На смяна цената е между 25 и 35 лева. Ако средно са 30 лева на ден, то това са 180 лева на седмица – дава ли насрещен документ и отчетени ли са тези пари? Чувал съм, че имат около 90 автомобила, включая и колите, които ги дават под наем.
- Има ли друго, което е скрито от данъчните и ДАИ?
- Това, за което не се говори са талоните за пътуване. Почти всички радио фирми сключват корпоративни договори за персонала. Талоните са от всички фирми – Еко Такси, Елма, Виайлет. Те са като цяло два вида – с номинал или такива, които се попълват с касови бонове.
Въпросът е какво прави фирмата в края на месеца, когато въпросното дружество трябва да се разплати с фирмата издател на тези талони? При всички положения се вадят документи за разплащане и фактури, тъй като говорим за големи фирми в Пловдив и региона. Да кажем този превоз е 5000 лева и трябва да бъде в касовия апарат. Откъде обаче са бележките? Естествено, че на ДЗЛ, а в повечето случай това са фирмите бушони. Така бележките не са само на „Европа 1” , има на „Качелов 1”, „Бали груп”, „Легия груп” и т.н. Как се дава фактура с различни касови бележки?
-Защо наричате Еко такси "главата на ламята"?
- Дотолкова са си повярвали, че са велики, че смятат, че са недосегаеми. От години те диктуват правилата на играта и всички се съобразяват с тях. Насочват вниманието към фирмата, която им е законна. Но има свързаност с другите фирми, за които никой не говори. Дори и само за ефира - ако започне шофьор при тях, те трябва да имат всичките му документи. Има много коли, които са без разрешителни по улиците.Кой ги захранва тези коли със заявки – повече от ясно е.