Най-големият панелен квартал на Пловдив – Тракия тази година бе темата на фестивала One Architecture Week. Организаторите представиха идеи за трансформация на панелния комплекс, обсъждаха бъдещето му, коментираха страховете и надеждите на пловдивчани, които живеят в там. Въпреки не особено приветливия си външен вид, соцдинозавърът бе даден за пример като съотношение между застроени терени и зелени площи.

На пръв поглед в тези заключения има резон. За разлика от центъра, в комплекса има огромни терени пустеещи земи, които са или общински, или такива, за които се водят съдебни спорове. Чувството за пространство обаче е доста измамно. Определени микрорайони на „Тракия” през последните години се пренаселиха, а това доведе след себе си всички проблеми, които имат живеещите в центъра – липса на места за паркиране, задръстени канализации и пр.

Първият презастроен район бе този до Мебелна къща. Всичко започна с изграждането на комплекс „Люляк” на бул. „Освобождение”, а след това и съседния на него „Полет”. Районът, който е комуникативен, заради близостта си с бул. „Найчо Цанов” и „Асеновградско шосе”, сега е един от най- плътно застроените.

След това инвазията продължи в посока новото кметство на „Тракия”. Там стъпи строителният предприемач Георги Чалъмов и неговата фирма „Гербера”. Първият комплекс, който вдигна, бе „Локомотив”, а  през 2006 година  спечели  обявения от община Пловдив конкурс  за право на строеж върху общински имот с площ 31 640 кв.м. Теренът, който се намира между улиците „Пеньо Пенев” и „Недялка Шилева”,  бе купен за по-малко от 5 000 000 лева с условието да бъде платен на общината под формата на обезщетение в размер на 10%  застроената площ, която е 68 300 кв.м,което се изразява в апартаменти, гаражи и магазини.

Първоначално проектът  включва няколко групи сгради с различна височина – от 2 до 12 етажа.

Идеята на архитектите е по протежението на бул. „Освобождение” да има двуетажни обществени сгради с покриви градини. 12-етажните блокове пък са изтеглени в двата края на терена, където няма други жилищни блокове. След началото на строителството обаче проектът очевидно е претърпял драстични промени, защото на мястото на двуетажните сгради сега се строят 10-етажни блокове, които  се издигат като Берлинска стена  на метри от  3-етажните кооперации на комплекс „Испанските къщи”.

Високото строителство изненада неприятно живеещите в района, но те се оказаха пред свършен факт. Всъщност обитателите както на комплекса, така и на детската градина в съседство от няколко години са подложени на истински геноцид, заради непрестанните строително-монтажни дейности, които системно нарушават общинските наредби. Жителите са изпращали многобройни сигнали за шум в часовете за почивка, за замърсяване на улицата, за камиони които прекарват строителни отпадъци без покривала.

През последните години свободните общински терени се усвояват доста активно от големите строителни компании в града. „Оазис 5”, „Елит”, „Олимпия”, „Тракия Плаза” са новите комплекси в квартала.

Комплекс "Елит”  също се намира на булевард „Освобождение”, но се различава драстично от панелните блокове в съседство. Инвеститорът „Аспи билдинг” се е задоволил само със 7 етажа, а засега проблеми с паркирането там няма.

На финалната права са и две от шесте секции на затворения комплекс „Олимпия”, който се намира точно зад „Акваленд”.

Фирмата инвеститор  „Радио С.О.С.”  също избра сравнително ниска етажност и различна визия. Комплексът е близо до източния край на парк Лаута и на този етап там има доста свободно пространство. До кога обаче не е ясно, тъй като голямата поляна отсреща скоро ще започне строителството на поредния „Оазис”. Теренът с площ 32 декара бе продаден от общината на строителния предприемач Димитър Бекриев преди 10 години. Проектът беше за мега жилищен комплекс мол и хотел. Бизнесменът смяташе да привлече около 60 милиона лева инвестиции, но няколко години по-късно изпадна в несъстоятелност и бе принуден да продаде парцела. В момента той е собственост на компанията, която гради комплексите „Оазис”.

В квартала вече е изграден „Оазис 5”, чиито близо 300 апартамента отдавна са разпродадени. На „зелено” вече се продават и жилищата от „Оазис 8”, който все още не е започнат.

Шестетажният комплекс на “Стройколукс” - "Тракия Плаза" до магазин” Форум” в квартала отдавна е разпродаден и населен. Сега компанията строи  друг комплекс – „Тракия каза”.  Сградата е 7- етажна.   

Цените в комплексите започват от 400 евро на квадратен метър, но жилищата се продават светкавично. Икономическата миграция заради подобрения бизнес климат в града  очаквано рефлектира  и върху бизнеса с имоти.

На фона на новите комплекси, старите панелни блокове изглеждат като „бедни роднини”. Санирането в ЖР”Тракия” върви с много бавни темпове, като до момента има изцяло санирани само 2 входа.       

    

"Тракия" е най-големият панелен квартал на Пловдив с 300 блока и 62 000 души население. Трети по-големина у нас след столичните "Люлин" и "Младост". А в следващите години тези цифри ще се увеличават в аритметична прогресия.

Макар грозни и неугледни, панелките са разположени така, че между различните блокове и секции да има достатъчно зелени площи. Част от тях са запустели, но за други съкварталците се грижат с много любов и внимание.

Затова и страховете на жителите на квартала са свързани основно  с презастрояването.  Тракийци с основание се тревожат за инфраструктурата, зелената система на квартала, паркоместата, капацитета на градската канализация.

Подробният устройствен план на жилищния район бе приет в началото на тази година. В него е залегнало разширението на парк „Лаута” на юг и на изток, изграждане на водно огледало и разбира се още много жилищни сгради.

Ще се развива ли кварталът по един подреден, осмислен и позитивен начин или ще остане огромна „спалня” с наблъскани един в друг блокове, приличащи на общежития ? Изкушението е огромно – за общината,  за инвеститорите, за архитектите, за строителите. В същото време обаче в "Тракия" живее голям процент от най- активната част от градското население. Така че, освен жилищна площ, там са необходими места за отдих, паркове, детски площадки и разбира се, възможност да паркираш колата си, без за това да е необходимо да водиш пунически войни със съседите си. 

Мнозина смятат, че решенията за бъдещето на града са единствено в ръцете на управляващите, а симбиозата бизнес- власт е непробиваема стена. В голяма степен вероятно са прави, но в Пловдив вече има прецеденти, при които гражданското общество успя да спре пагубни за града проекти.  Единственото, което е необходимо е да бъдем информирани и активни. 

Парашкева Иванова, TrafficNews.bg