
Как ще се интегрира Изкуственият интелект в образованието, за да се работи с него в помощ на учениците? Този въпрос зададе пловдивски гимназист към министъра на образованието проф. Галин Цоков и началника на Регионалното управление на образованието- Пловдив Иванка Киркова, които бяха на посещение в ЕГ „Пловдив” във връзка провелата се кампания на МОН в борбата с наркотиците. След края на дискусията по темата, учениците имаха възможност да задават своите въпроси към просветния министър, както и към началника на РУО-Пловдив, като именно темата с навлизането на изкуствения интелект в образователната система се оказа най-интригуваща за тийнейджърите.
Проф. Цоков заяви, че това действително е сред най-актуалните въпроси, които вълнуват не само учениците, но също така и голяма част от преподавателите, като още в началото на миналата година са били разработени насоки за училищата и университетите у нас за използване на изкуствен интелект, които да са полезни на преподавателите и да умеят да го използват правилно.
Любопитен факт, който той изтъкна бе, че преди няколко месеца деветокласниците са участвали в електронни тестове, свързани с уменията по природни науки. В оценяването им първо са били поставяни оценки от учителите, но след това е било направено сравнение дали изкуственият интелект може да напише съответните оценки. Оказало се е, че изкуственият интелект оценява дори по-обективно от преподавателите при отворените въпроси.
„Планираме сериозни обучения в тази насока и работим много усилено в последните месеци по тези теми. България има много голямо предимство в това отношение, тъй като институтът INSAIT представи втората версия на българския ChatGPT, която се оказа, че е много добра и успешна от първата и превъзхожда дори платените версии на другите инструменти за изкуствен интелект. Работим над това изкуственият интелект да се използва в нашата образователна система и всяко училище да използва AI, който пряко да се включи в оценяването и изработването на задачите и процеса на обучение”, заяви Цоков.
Началникът на РУО-Пловдив Иванка Киркова от своя страна заяви, че по нейни наблюдения нивото на педагозите, които работят с нови технологии в областта е добро, но все още има и учители, които сякаш се страхуват да работят с тях и най-вече с изкуствения интелект.
„От доста години имам пряк поглед върху това как се развиват училищата в Пловдив и района. И от гледна точка на материалната база и във връзка с качествената подготовка и мога да гарантирам, че действително има видим прогрес.
В момента функционират много големи проекти, които дават възможност на всяко едно училище и преподавателите да бъдат включени в дейности за подобряване както на материалната база, така и на повишаването на квалификацията на учителите и запълване на всички онези дефицити, които съществуват.
Струва ми се обаче, че на места има учители, които се страхуват от новите технологии и най-вече от използването на изкуствения интелект. Ние ще работим в тази насока - те да се чувстват спокойни и да работят уверено и сами да искат да използват новите технологии и методи, защото в противен случай, няма как да постигнем изискванията на PISA и да стигнем едно високо ниво, ако не използваме най-новите методи и да се развиваме заедно с останалата част от света”, заяви Киркова.
Просветният министър каза, че другата седмица страната ни ще вземе участие в световното изложение за технологии в Лондон. Там ще бъде представена и Дигитална раница, която ще бъде подобрена с AI.
“Хоризонтите са добри, възможностите са добри и ние се стараем да бъдем едни от първите в света с образователни системи, които да се свържат с новите постижения в областта на изкуствения интелект”, увери пък министърът.
Директорът на ЕГ „Пловдив” Николай Радев също подкрепи мнението им, че интегрирането на изкуственият интелект би помогнал изключително много в образователната среда, но все пак напомни на учениците да не забравят да развиват и естествения си интелект.
Той уточни, че МОН финансира на 100% училищата за нови STEM центрове, като в тяхната гимназия ще бъдат изградени нови кабинети по информатика и математика, както и 10 високотехнологични кабинета, а проектът е на стойност над 500 000 лева. Предстои да бъде обявена и обществената поръчка, като Радев се надява до лятото на 2026 година всичко да е готово.
Повече за кампанията на МОН "Просто кажи НЕ!" вижте тук:
Още от категорията

Глобиха „Билла” в Пловдив с 2000 лева: Продавали сирене „на промоция”, ама не точно


Осъдиха лекар за смъртта на Давиде Астори
Акценти





България се отказа да бъде домакин на ЮНЕСКО

Спират за ден движението по част от булевард в Кючука


