„Това не е инфлация, а хиперинфлация”, така описват ценовия скок на хранителните изделия и санитарни продукти, продавачи и собственици на тържища в Пловдив. Това установи проверка на TrafficNews, малко след като комисията по стоковите борси и тържищата отчете драстичен скок на цените за последните две седмици.

Индексът на тържищните цени, който отразява цените на хранителните стоки на едро в България, бележи изключително висок ръст от началото на годината, като се очаква тази тенденция да се запази и цените да се повишават още по-стремглаво.

В обектите за търговия се продават както стоки на едро така и на дребно, но такъв скок в цените в близките двайсет години не е отчитан. Това разказаха пред TrafficNews, собствениците на търговски обекти за разнообразни стоки в район „Източен”.

Най-висок скок в цените, отчитат търговците, които предлагат млечни и месни продукти. Относно месните продукти, те отчитат скок от над 50% и над 100% при млечните стоки и олиата.

„С тенденция сме да спрем известни продукти като кашкавали и сирена, защото цената им е нереална и клиентите спират да купуват. Това е най-страшният период, главоломно поскъпване.  Да не говорим за тока, той е изключително скъп. Вече плащаме близо 10 000 лв. на месец, това е повече от троен скок за нас”, разказа Петър Георгиев- собственик на склад, в който се продават млечни и месни продукти.

През 2021 година, кашкавалът е държал цена от 8 лв. за килограм, а в момента трудно се намира за под 14 лв., като в големите вериги магазини достига дори и по 20 лв.

„Според мен цените ще скачат още повече. Всички хора с мандри работят на газ. От месец не мога да заредя гъби, защото стъкларския завод спря да произвежда стъкла и не им излиза сметката. Има ли покачване на суровини като газ, ток, то това влияе на всичко. Държавата си мисли, че като актуализира бюджета и вдига минималните заплати променя нещо, но всъщност всички вноски се вдигат и пак не ни излиза сметката. Дори и през 2009 нямаше такъв скок, това е хиперинфлация”, категоричен е той.

Собственик на търговски обект за санитарни продукти заяви, че поскъпването при тях се усеща с всеки ден, понеже цената на стоките расте ежедневно, а тоалетната хартия е поскъпнала с над 30%. Цените на сапуните също са се повишили, особено през последните два месеца. Драстичен скок има и в перилните препарати, както и в памперси, шампоани и други санитарни продукти.

„Намаляха ни и клиентите, ние имаме наеми, осигуровки, счетоводители. От 20 години се занимавам с това и такава инфлация досега не е имало. Ще става и още по-страшно, не знам как ще издържим”, разказват още те.

При плодовете и зеленчуците също се отчита скок на цените, както и спад в клиентите, разказа Диляна Кафеджийска.

„Не е рязко поскъпването, а е драстично. Хората купуват по-малко стока и търсят преоценена такава. Има стоки, които спряха да се купуват заради високата цена, едни от тях са доматите, динята и пъпешите”, допълва тя.

При условие, че в момента е сезонът на доматите и краставиците, според продавачите цената им трябва да е не повече от 1 лв., а тя надвишава 3 лв. за килограм. Маслините държат цена, добавя тя.

Един от обектите, в които се предлагат основно напитки и захарни изделия отчита скок от над 10% при сладките продукти. Оказва се, че скок в цената на напитките не се наблюдава. Собственикът разказа, че е бил принуден да продава по-нисък клас продукти, а дори е имало и стоки, които са спрени от продажба именно поради високото покачване на цените.

Собствениците споделиха с нас, че в момента е лято и все още гастарбайтерите пазарят в обилни количества, но се притесняват от наближаването на есента и зимата, когато се очаква още по-драстично поскъпване на тока и газа, както и на всички хранителни и санитарни стоки.