![Спряно е прокопаването под Централна гара в Пловдив, други дейности по проекта са по-приоритетни](https://cdn2.trafficnews.bg/2025/02/07/spriano-e-prokopavaneto-pod-tsentralna-603.jpg)
„В момента сме спрели изкопните дейности в пробива под Централна гара. Текущо извършваме други дейности в обекта и ще възобновим прокопаването през месец март. Движим се по поставения предварително план и няма изоставане от графиците.“ Това заяви инж. Николай Иванов пред репортер на TrafficNews. Междувременно се изгражда и пешеходен подлез от ул. „Кукуш“ към съоръжението. Дължината на цялото съоръжение с подходите е около 800 метра, като подземната му част е малко над половин километър. Височината на подземната част е 7 метра, а ширината - 24 метра. По проект ще бъдат изградени 2 платна с по две ленти, като от всяка от страните ще бъде изграден тротоар за пешеходно преминаване. Пътните развръзки на юг от пробива са ангажимент на Община Пловдив и предстои да приключи отчуждаването на имотите и да се пусне обществена поръчка за проектиране на развръзките с ул. „Кукуш“ и бул. „Македония“ през ул. „Бяло море“.
По повод изграждането на коловозите на гарата, ръководителят на обекта каза, че релсите вече са положени и се извършва чакълиране и нивелацията им. Предстои над недовършените коловози от 1 до 4 включително да бъде изградена и контактната мрежа. Пълното ѝ завършване ще позволи както пускането в употреба на коловозите, така и на влаковете да преминават под вече повдигнатия и пуснат в експлоатация Бетонен мост „Тодор Александров“ без да свалят пантографите си.
Припомняме, че заради временното състояние на мрежата, има изискване пантографите да са свалени при преминаване под съоръжението, като вече имаше инцидент, при който машинист беше увредил мрежата заради неспазване на изискването.
Ежедневно в района на Централна гара могат да бъдат видяни работници, които изпълняват различни дейности по проекта. Текущо се изгражда навеса на втори гаров перон. Той трябва да бъде готов до края на месеца. Достъпът до него е ограничен, тъй като все още не са пуснати в експлоатация коловозите, така че строителните дейности не затрудняват пътуващите.
На четвъртия гаров перон вече е изградена топла чакалня на 10 коловоз, като тя ще бъде свързана с асансьор от пешеходния подлез на гарата. Неговото изграждане ще започне на по-късен етап, а след завършването на съоръжението, ще бъде отворена за използване и чакалнята, заяви инж. Иванов.
Продължава изграждането и на двете пасарелки над линиите зад Сточна гара и ул. „Сергей Румянцев“, като в момента се работи интензивно по строежа на кулите по първата. По план тази дейност ще отнеме около 5 месеца. След изграждането им и пускането на двете пасарелки в експлоатация, пешеходното пресичане на линиите ще бъде преустановено, а по цялата дължина на линиите ще бъдат поставени шумоизолиращи елементи.
Припомняме, че мащабният инфраструктурен проект се реализира с финансиране от Механизъм за свързване на Европа (МСЕ), сектор „Транспорт“. Общата му стойност е 89 028 245,95 лева без ДДС, като 67 892 868,55 лв. без ДДС са осигурени по МСЕ, а останалите са от национално съфинансиране и допълнителни финансови средства от държавния бюджет, съответно 11 981 094,45 лв. и 9 154 282,95 лв. без включен ДДС. Възложител е ДП „Национална компания Железопътна инфраструктура“. За изпълнителе избран ДЗЗД „Проект Пловдив“, а за консултант - ДЗЗД “Пловдив Рейлуей“. При поредното индексиране цената набъбна с още 7 млн. лева.