Разширението на бул. „Александър Стамболийски” – една от вечните теми на Пловдив, която е заложена в устройствените планове още от 70-те години. Развитието на район „Южен” и застрояването превърнаха булеварда в една от най-важните връзки, а в бъдеще той ще има все повече значение след завършването на „Модър-Царевец”.
Въпреки значението на булеварда той е един от най-злощастните, като не минава месец на него да няма ВиК аварии, които го затварят за движение. На места вече има огромни пропадания, а габаритът му отдаване е отеснял.
Добрата новина е, че ремонтът му предстои – ВиК ще реализират мащабен проект, който ще смени цялата водопроводна и канализационна мрежа и ще обнови изцяло пътната настилка. Лошата е, че ще бъде в сегашния си габарит.
Кметът Здравко Димитров и новият шеф на ВиК инж. Огнян Кулишев още преди седмица започнаха да мислят дали има възможност проектът на Водното дружество да се препроектира и тръбите да минат под бъдещето разрешение на трасето. Основният проблем – всички имоти за бъдещото разширение на „Стамболийски” са частни и не са отчуждени.
Зико заяви, че в момента експертите в Община проучват възможността дали терените могат да се отчуждат с предварително изпълнение.
Това обаче не е толкова лесно за реализация. Според Закона за общинската собственост и Закона за устройство на територията подобна хипотеза съществува, ако даден проект бъде обявен от първостепенно значение за развитие на Общината. Това минава първо през решение на Общинския съвет за това, а след това градските власти трябва да внесат в Административен съд искането си.
Той от своя страна трябва в едномесечен срок да даде възможност на заинтересованите лица за становище, може да допусне предварително изпълнение на акта за отчуждаване, когато общината е превела определеното в акта за отчуждаване обезщетение и бъде представена определена от съда гаранция. Определението е окончателно. При допуснато предварително изпълнение може да се извърши въвод във владение на общината, преди актът за отчуждаване да е влязъл в сила. Това обаче не може да се приложи при единствено жилище, както и значителна вреда за собствениците.
Имотите, които Община Пловдив трябва да отчужди, са десетки по цялото продължение на булеварда. Сумата за отчуждения ще бъде милиони, които Община Пловдив трябва да има в сметките и да ги преведе към съда за гаранция. Отделно проектът на ВиК вече е влязъл при един условия с определените трасета и договори, а когато той е по европейска програма, промяна на критериите за изпълнението са почти невъзможни и са заплашени от финансови корекции. Не на последно място – има срок, в който ВиК трябва да реализира този проект по южния обходен колектор.
С други думи изглежда почти невъзможно Община Пловдив и ВиК да направят екшън план, с който да започнат разширението на булеварда през този проект.
Възможно ли е все пак удвояването на булеварда в бъдещо време, но по-важното целесъобразно ли е?
В момента по-голямата част от терените, които попадат в регулацията за удвояването са пред жилищни комплекси, а там са построени т.нар. временни паркинги. Законът позволява при бъдеща улична регулация на мястото да се изграждат подобен тип съоръжения. Тънкият момент обаче е, че инвеститорите по време на строителството са посочили именно тези паркоместа за въвеждането на сградата в експлоатация. Когато терените обаче бъдат отчуждени тези паркинги в голямата си част ще бъде премахнати. Неведнъж и два бяха скандалите в този участък заради проблеми с паркирането в комплексите.
Така стотици пловдивчани живеещи в зоната ще останат без паркоместа. Това със сигурност ще предизвика тотален хаос в и без това натоварения Кючук, където повечето улици са тесни и проблемът с намирането на места за паркиране е болезнена тема.
Ако булевардът бъде удвоен ще се изпадне в ситуация на Параграф 22 – от една страна той се прави за удобство на живеещите там и прибирането им до домовете, но ще лиши голяма част от тях от паркоместа.
Другият момент е голямата цена, която ще трябва да заплати градската администрация за отчуждаването. Именно това бе накарало предишната администрация да се откаже от удвояването и да насочи вниманието си към нов булевард, който да е по старата жп линия, вървяща успоредно на булеварда.
Тя е собственост на НКЖИ, като Община Пловдив няколко пъти преговаря с държавната компания за прехвърлянето на имота. Така с минимални средства ще се вземи терен, който бързо може да се превърне в алтернативен булевард. През последните години обаче така и не бяха направени нови стъпки за реализацията на проекта.