"Стартира един проект, за който много дълго време говорим - градската железница на Пловдив и региона", това разкри Пламен Панчев, директор на Тракия икономическа зона по време на откриването на днешния форум "За бизнеса в Пловдив", организиран от ТИЗ и Limacon. Става дума за жп линии и влакове, които да превозват хора и товари от града до Индустриалните зони на Пловдив, като начинанието има амбициозни цели за мащабиране, предвиждащи активна трен връзка и с близките населени места - Асеновград, Белозем, Първомай, Чирпан и други локации в областта.

S-bahn градската железница е многократно обсъждана идея, чрез която да се търси алтернатива за пътуване на хората, с цел разтоварване на автомобилния трафик. Той е залегнал в сегашния Общ устройствен план на града, ала по думите на Панчев трябва да се форсира реализацията му, тъй като вече е съзряла нуждата и има осъзнатостта за изграждане на подобна жп мрежа. Панчев посочи още, че в момента се идентифицират участниците в институционален и бизнес план, от които зависи създаването на железницата и които имат необходимостта от развитието на подобен транспорт.

"През последната година работим активно за търсене на начини да реализираме този проект, а през последните дни имахме няколко ключови срещи. В момента се стремим да осигурим държавните институции и компании, без които не би могло това да се случи - БДЖ, НКЖ, Министерството на транспорта, Областна управа Пловдив, заинтересованите общини, на чиято територия ще се развива проектът. Не може да стане и без бизнеса - имам компании, които имат нужда да използват железопътен транспорт", посочи Панчев и доуточни, че всъщност фазата може да се нарече предстартова.  

Той обясним, че осигурявайки жп транспорт в зоната, чрез който да бъдат превозвани работници и товари, икономическите клъстери в Пловдив ще се опитат да привлекат и нови инвеститори. 

Основните компоненти, от които зависи подобряване на икономическия климат са работна ръка, образование и инфраструктура, бе посочено на форума. Според Панчев от гледна точка на инфраструктура е направено не малко през последните години, ала все още има множество пунктове за надграждане. Той изрази надежда, че до 2 години Летище Пловдив също ще започне да функционира по-адекватно.  

Тепърва предстои да стане ясно дали изграждането на S-bahn железница ще бъде включено в новия Общ устройствен план, който е в процес на изработка и ще бъде представен пред септември. От друга страна още през 2016 година Община Пловдив поиска над 10 парцела с площ от над 20 000 кв.м от държавата, за реализирането на проекта. Никой обаче не се наема да прогнозира колко милиона биха били нужни за изграждането на подобна жп мрежа, както и за обслужването ѝ - при положение че финансирането и източниците му са основополагащи. Община Пловдив също не е афиширала информация за развитието на идейния проект, нито за проведени разговори за привличането на средства за изграждането на S-bahn-a. 

Повече за градската железница на Пловдив, вижте тук: 

Изграждат градска железница с S-Bahn и Park&Ride система в Пловдив?Бъдещият вътрешноградски жп транспорт може да свърже и близките населени места