Броят на електромобилите у нас расте с големи темпове, но това все още не се отразява сериозно върху трафика у нас и намаляването на вредните емисии. По последни данни електромобилите са 8% от целия нов автопарк на България - колите, регистрирани от началото на годината до края на май 2023 година.

В нетно изражение данните показват, че за първите пет месеца на 2023 година у нас са регистрирани от първи собственик 1099 броя електрически коли (напълно електрически, хибриди и плъгин хибриди). Това е ръст от малко над 58% спрямо същия период на миналата година, става ясно от данните на Асоциацията на европейските производители на автомобили (ACEA).

За периода от януари до май в КАТ са заведени нови общо 13 450 нови коли, което представлява ръст от 15% на годишна база.

Най-масови на родния пазар си остават бензиновите коли, като продажбите нарастват с 6.5% на годишна база до общо 9401 броя регистрации на нови коли на бензин към края на май. Продажбите на дизелови автомобили у нас нарастват с 35.6% на годишна база до 2949 броя към края на май.

Когато говорим за електрически автомобили, лидер по продажби у нас за първите пет месеца на тази година са напълно електрическите коли (BEV) – 725 броя регистрации от първи собственик, което представлява ръст от 121% спрямо същия период на миналата година.

Продажбите на хибридни електромобили (HEV) у нас намаляват с близо 11% на годишна база до 288 броя, докато регистрациите на нови плъгин хибриди (PHEV) скачат с 95.5% до общо 86 броя през тази година.

Конкретно за месец май в България се отчитат общо 2760 регистрации на нови пътнически коли от първи собственик, което представлява ръст от 2.6% на годишна база. Продажбите на електрически коли у нас през петия месец на годината достигат 179 броя или 6.5% от всички регистрации през май.

Автопарка на Пловдив /в движение/

Около 0,5-0,6% от колите в движение в Пловдив са електромобили или хибриди. Това потвърди изследване Европейския център за транспортни политики. В числови изражения това са по-малко от 1 на 100 коли. 

Под тепетата най-много са дизеловите автомобили. Близо половината от колите са с такива двигатели. 33-34% е делът на бензиновите, с газови уредби за 15-16% от колите, а под 1% са електромобилите.

Това показва, че тенденцията за преориентиране на купувачите към бензинови автомобили е във връзка с хоризонтите за забрана на производството, а в някакъв момент и ограничение на употребата, на автомобили с дизелов двигател. 

Данните за Пловдив са на база проучване на ежедневния трафик на две пикови кръстовища в Пловдив. Изследването е направено във връзка с идеята за създаване на зони с ниски емисии на вредни вещества в атмосферния въздух на територията на града. Проведено е наблюдение на трафика на кръстовищата на булеварди „Васил Априлов“ и „Пещерско шосе“ и на булеварди „Цар Борис Обединител“ и „Шести Септември“. На последното кръстовище за ден минават около 43 000 автомобили, от които едва 210 са електромобили. 

Повече за изследването вижте тук: 

Ангел Попов от ЕЦТП: Спрете 25% от старите коли в Пловдив и въздухът ще се подобри с 40%Близо половината коли в центъра на Пловдив са дизелови