Близо половината от колите, движещи се в Пловдив, са дизелови. 33-34% е делът на бензиновите, с газови уредби за 15-16% от колите, а под 1% са електромобилите. Логично изследване на трафика в Пловдив показва, че всяка втора кола, ежедневно преминаваща през центъра на града, е с клас по-нисък от Евро 5 и Евро 6.

Това стана ясно от данните, които днес експертите от Европейския център за транспортни политики Диана Русинова и Ангел Попов представиха пред зам.-кметовете Тодор Чонов и Анести Тимчев.

"Има един много деликатен въпрос, на който трябва да търсим решение на национално ниво - това е въпросът със старите автомобили, които са най-замърсяващи. Независимо колко често мием улиците, какви други мерки взимаме, остава проблемът какво правим със старите автомобили, които никак не са малко", посочи Русинова. 

Ангел Попов разказа, че данните, които представят са на база проучване на ежедневния трафик на две пикови кръстовища в Пловдив. Изследването е направено във връзка с идеята за създаване на зони с ниски емисии на вредни вещества в атмосферния въздух на територията на града. Проведено е наблюдение на трафика на кръстовищата на булеварди „Васил Априлов“ и „Пещерско шосе“ и на булеварди „Цар Борис Обединител“ и „Шести Септември“. Отчетено е движението по четирите направления по всяко от кръстовищата. Периодът на наблюдение на първото кръстовище е от 20 май - 23 май и и обхваща два работни и два почивни дни, а за второто кръстовище периодът е от 26 май до 31 май /4 работни и 2 почивни дни/.

"Поставихме измервателни уреди, които поставяха сигналите от т.н. "чипове" от техническите прегледи. Резултатите са много сходни с тези в София. Средно между 23-26% са от първите три най-рискови групи, тоест тези, които най-много замърсяват атмосферата. Това е един много голям процент. Ако вие бързичко направите тези екологични нискоемисионни зони, бъдете сигурни, че в рамките на няколко месеца пловдивчани ще го усетят. Въздухът ще се подобри с минимум 40% въпреки спирането на 25% от автомобилите. Нормално е и с 25% да се покачи трафикът в градския транспорт", посочи Попов. 

Около 15 000 автомобила от 24 411 автомобила са т.н. цапащи с нисък екологичен клас на кръстовищата на булеварди „Васил Априлов“ и „Пещерско шосе“. 

 

От средно около 42 000 автомобили, преминаващи ежедневно през кръстовището на Чифте баня, около 12 500 са силно замърсяващите МПС-та. Данните са за работните дни, а през почивните има сериозно намаление. 

"Наясно сме, че няма как да ограничим такава огромна бройка от автомобили да не влизат в централните зони на Пловдив, но може в определени дни, когато има висока концентрация на замърсяване, кметът на Пловдив да издава заповеди за забрана", посочи зам.-кметът Тодор Чонов. 

Той подчерта, че се чака приемане на Наредба на национално ниво, която да позволи контрола и санкционирането на нарушители на нискоемисионните зони. Експертите от НЦТП поясниха, че чрез следенето на чиповете от техническите прегледи, процесът по съблюдаване е много лесен и бърз.