1 април 2016 година – кметът Иван Тотев обявява, че системата на „Индра системс” в градския транспорт функционира. Тогава мнозинството пловдивчани помислиха, че става дума за първоаприлска шега.  Докато тогавашният градоначалник казваше, че всичко ще е наред, в автобусите се виждаше надписи „Out of service”, а единствената коректна информация  по таблата на спирките бе датата и часа.

Няколко дни по-късно Тотев заяви:

„Едва при посещението на представителите на испанската фирма стана ясно, че за пълното въвеждане на една такава система са нужни поне 6 месеца. Проблемът е, че никой от тях не каза това. Ние се излагахме пред хората и обяснявахме как на 1 април всичко ще стартира и се чувстваме буквално като глупаци“, коментира Тотев.

Въпреки признанието на Тотев, вече е било късно, тъй като системата за градския транспорт от „Индра” е била приета от Община Пловдив  на 16.12.2015 година с приемо-предавателен протокол, разписан от тогавашния зам.-кмет Златин Велев и координатора на проекта инж. Алфонсо Дорая.  С други думи – испанците взеха парите, и казаха – ще видим кога и как.

Оттам всеки помни историята – системата се сриваше в часа, в който се обясняваше, че тя ще тръгне и така всичко продължи 5 години. Сега Община Пловдив се кани да изхвърли техниката, която и без това е остаряла, а от бюджета на града ще се платят 900 000 лева.

И съдът потвърди: Община Пловдив връща 900 000 лева на Европа заради „Индра”Магистратите потвърдиха финансовата корекция за неработещата система за градския транспорт

Вместо средствата да бъдат инвестирани в града, те ще се върнат на Европа, но истината е, че Община Пловдив трябва да е доволна от тази корекция.

На практика Управляващия орган е пожалил Пловдив, тъй като е наложил минималната финансова корекция от 5%. Сумата можеше да е стряскаща, тъй като по време на проверките от министерството са установили „частично работеща билетна система” и „работещи информационни табла”.

Договорът с  „Индра Системас“ бе на цена от 19 570 062 лв. с ДДС.  Реално Община Пловдив можеше да бъде с финансова корекция до 20%, което значи – почти четири милиона лева, или една нова детска градина.

Цялата поръчка бе обвита в мъгла от самото й начало. Испанската фирма обаче спечели наддаването, защото комисията прецени, че оттам дават най-доброто техническо предложение, въпреки че бе на четвърто място по ценова оферта.  В крайна смета Европа плати за нещо, което все още стои като паметник на глупостта по автобусите и спирките.

Основната вина за всичко това бе в тогавашния кмет Иван Тотев, заместникът му Златин Велев, както и шефа на ОКТ Борислав Кръстев.  Явно спокойни от делата в КЗК и ВАС за поръчката, те дадоха свобода на т.нар испанци, а накрая съвсем наивно им разписаха приемо-предавателните протоколи.  Без въобще да знаят дали тази система работи, и дали някога ще тръгне.

„Бързането да не изтървем сроковете от Европа”, както се вижда може да имат пагубен ефект върху един проект.  Новата власт застъпи в последните две години от 5-годишния срок на устойчивост. Опитите й, които също бяха доста наивни, да съживят системата удариха на камък, дори и с идването на уж висши мениджъри на фирмата.

Просто тази система, никога не е правена, за да заработи, като видно е била, за  да се усвоят парите.

Прокуратурата все още разследва цялата схема със системата на „Индра”. Все още има досъдебно производство за това, че през периода 2015 г.- 2016 г. от длъжностни лица  не са били положени достатъчно грижи за стопанисването и запазването на повереното им имущество и за възложената им работа, във връзка с изпълнението на проекта - „Изграждане, внедряване и поддръжка на Система за управление на градския транспорт (СУГТ). От това са последвали - значителна повреда на имущество и значителни щети за Община Пловдив. Обвинения срещу конкретни персони обаче няма. 

Прокуратурата отново удължава срока по разследването за „Индра”, разпитват длъжностни лицаРазследват безстопанственост на имуществото по транспортния проект, затвор грози виновниците

В крайна сметка – Община Пловдив може само „да се радва”, че трябва да върне 900 000 лева заради договора, подписан в мандата на Иван Тотев. Защото реалните щети са в пъти повече, а проверяващите са били доста снизходителни, въпреки това пловдивчани все още се „чувстват като глупаци” заради онзи 1 април и тези 20 млн. лева.