Ситуацията с пандемията от COVID-19 започна да се отразява на все повече сфери от функционирането на държавата и градовете. Очаквано сянката на коронавируса не подмина и строителния сектор, който движи публичните проекти у нас.
TrafficNews научи, че много от работниците в основните фирми, които извършват уличните ремонти и реконструкциите на публични обекти, са в болнични, а друга част карантинирани. Това със сигурност ще се отрази на темповете на строителство на различните обекти, които се изпълняват и предстоят да започнат.
В момента се изпълняват дейности преди всички по училища и градини, както и по Водния цикъл, в който получихме неедин сигнал от граждани, според които дейностите се извършват изключително тромаво. Към това трябва да се прибави, че скоро трябва да започне работа по улиците в квартал „Гладно поле”,както и строителството на три нови детски градини. Ако заразата не бъде ограничена, то ще има големи проблеми със сроковете за изпълнението на проектите.
Очакванията два от големите проекти на Пловдив да започнат тази година – „Модър-Царевец” и пробива под гарата, могат да се реализират само частично. Единствената процедура, която върви с нормални темпове е на пробива, който трябва да свърже „Западен” с „Южен”. Там от фирмата „Драгиев и Ко” вече са направили идейния проект и чакат съгласуване.
„Надявам се скоро процедурата да завършат по проектирането и да започнем реална работа по обекта”, каза зам.-кметът по строителството Пламен Райчев. Нещата обаче не изглеждат толкова напред за пробива под Централна гара, който трябва да се извърши от „Трейс холд Груп”. Там все още върви обжалване на процедурата на НКЖИ за избор на строителен надзор.
„На практика дори и те са готови с проекта, без надзор, те не могат да го входират в НКЖИ и Община Пловдив. Трябва да завърши процедурата за надзора, за да може поръчката да продължи”, обясни Райчев.
Освен с гореизброените проблеми, ударът, който нанася COVID-19 върху приходите в общините и републиканския бюджет. Засега прогнозата е Пловдив да бъде с 16 млн. лева дефицит в края на годината от несъбрани данъци и такси. Това ще се отрази преди всички на капиталовите разходи, тъй като това е перото, което понася ударите на ниските приходи.
Заради свиването на парите и на централно ниво, Общината вече втори път удря на камък за един от най-належащите ремонти – на Коматевския възел. Пътната настилка на бул. „Христо Ботев” от ден на ден става все по-компрометирана, а ремонт не може да започне заради липса на финансиране.
„За поръчката имаме изпълнител в лицето на „Драгиев и Ко”. Поръчката е за 7 млн. лева, като включва ремонт и смяна на канализацията на бул. „Христо Ботев”, „Коматевско шосе” и част от бул. „Копривщица”. Поискахме пари от МРРБ през Комисията за бедствия и аварии, но все още нямаме положителен отговор”, каза още Райчев. Липсата на пари на практика спря и ремонта на Кукленско шосе.
Наскоро кметът Здравко Димитров заяви, че поискал държавно финансиране за три от големите проекти на Пловдив. Той е разговарял с председателя на бюджетната комисия Менда Стоянова за включването в държавния бюджет за 2021 година на проектите за реконструкцията на булевард „Хаджи Димитър“ и двете отсечки на улица Царевец - от „Хаджи Димитър“ до „Свобода“. Другият проект за който градоначалникът ще настоява най-много е пробивът под Водна палата, общата сума е над 20 млн. лева, като само проектът за пробива под Водна палата е за 9 млн. лева. Засега обаче отговор няма.
Община Пловдив все още има намерението да изтегли кредитна линия от 90 млн. лева, с която да финансира големите проекти на града. Скоро се очаква проектите да бъдат представени и да има обществено обсъждане.
Засега се знае, че в кредитната линия ще бъдат включени „Модър-Царевец”, нов мост над река Марица и продължението на бул. „Северен”.
Още от категорията
Стартираха изграждането на новата детска градина в Кючука, ще бъде готова през 2026-та