Черен петък - днес е денят за голямо пазаруване. Това е събитие, което се провежда ежегодно в световен мащаб, в последния петък на месец ноември. През последните години промоциите започват още в началото на месеца, но предимно онлайн. Във физическите магазини те остават около 25 ноември, както е по традиция.
Всички сме виждали километричните опашки от желаещи да се възползват от намаленията в Европа и САЩ. Това е така, защото в чужбина Черният петък протича по съвсем различен начин – обявяват се между -50 и -80% на всички стоки от съответната марка.
Днес в Пловдив бяха единици магазините, обявили подобен тип намаление. Моловете останаха необичайно пусти за събитие от такъв характер. Натовареността от посетители не беше осезаемо по-голяма от тази в обикновен делничен ден, а опашки нямаше никъде. Масово на витрините се виждаха табели до -30% и - 50% и то на определени стоки.
По данни на Асоциацията за защита на потребителите близо 80% от българите ще се възползват от Черния петък, но предимно онлайн. Всеки четвърти човек ще изхарчи поне 500 лева. Най-често търсените и купувани стоки са телекомуникационни устройства, електрически уреди и облекло.
„Нормално е да се правят по-големи намаления онлайн, отколкото във физическите магазини. Ние плащаме ток, наем, заплати. Не можем да си позволим да правим толкова големи отстъпки от цените. Големите проценти са във виртуалното пространство и при големите марки”, коментираха продавачи от пловдивски мол пред репортер на TrafficNews.
Те обясниха, че не се притесняват от ниския интерес на купувачите през деня, защото очакват в по-късните часове той да се увеличи.
Днес в пловдивските магазини имаше и проверка от Комисията по защита на потребителите във връзка с нарушенията и измамите на този ден. По техни данни, фалшиво надуване на цените няма, такива сигнали от купувачите също липсват към този момент. Глобата при нарушение на правата за намаление е до 5 000 лв. При заблуда на потребители, невярна цена и нелоялна търговска практика санкциите достигат до 50 000 лв., коментират те.
Извършени са нарушения от няколко магазина, но те са свързани с това, че намалението не е съобщено правилно. От там обясниха, че съобщението за дадена промоция трябва да бъде извършено по три начина – върху етикета на стоката трябва да се обозначи предишната цена и да се зачертае, до нея да бъде написана новата, както и да се посочи процента на отстъпката.
В по-голямата част от търговските обекти, промоционалните стоки са изнесени в сектор "Black Friday", като новите цени не са калкулирани. Всеки клиент трябва сам да изчисли каква е новата стойност на желания от него артикул. В други обекти, потребителите ще получат отстъпки от крайната цена, при достигане на определена сума.
Имаше, обаче и някои, които макар и с малко успяха да подлъжат клиентите си. Магазин за обувки обяви с 4 лева по-висока цена за чифт, за да изглежда намалената по-изгодна.