Басейнова дирекция „Източнобеломорски район“ официално е учредила санитарно-охранителни зони /СОЗ/ около каптирани извори „Калоян дере I” и „Калоян дере II” край Белащица. Както TrafficNews съобщи, това е станало на 12 септември с подписа на новоназначения към това време директор Васил Узунов.

Процедурата по учредяване бе задействана по-рано тази година, а докато течеше  временно бяха спрени инвестиционните предложения на концесионерите „Холсим“ и „Европейски пътища“ за удължаване срока на концесията.

ВАС отмени решение, спиращо удължаването на концесията на кариерите над БелащицаВърховните магистрати застанаха срещу ставището на колегите си от Пловдив, обявявайки се в полза на "Холсим"

След като обаче санитарно-охранителните зони около изворите вече са факт, на фирмите се забранява да упражняват дейност по добив на инертни материали. Това се налага, тъй като поземлените им имоти попадат в обхвата на вече защитените пояси.

TrafficNews разбра, че „Холсим“ и „Европейски пътища“ са потърсили правата си пред Темида. Концесионерите са входирали жалби директно до Административен съд-Пловдив, посочвайки, че вписаните чрез обособяването на СОЗ забрани за добив на подземни богатства „ще препятства работата в собствените им имоти спрямо предназначението им“. С оспорването е отправено и искане за спиране на предварителното изпълнение на заповедта на Васил Узунов.

В становище си „Холсим“ например са категорични, че ако съдът не постанови спиране на процесната заповед  на Басейнова дирекция, то тях ще настъпи вреда, изразена в „спиране на бизнеса им без основание“.

Пловдивските магистрати обаче са порязали и двете фирми. Съдът е счел, че не са налице законовите предпоставки за спиране заповед, мотивирайки се с това, че „изложените в искането обстоятелства не са противопоставими на обществения интерес, свързан с изпълнението на заповедта, а именно опазване на подземните богатства-води“.

В заключенията на двете определения на съда се сочи, че частният интерес на „Холсим“ и „Европейски пътища“ не е съизмерим със „защитения в случая обществен интерес“. Взимайки предвид последното магистратите отхвърлят исканията им, като дават 7-дневен срок за обжалване пред втора инстанция.

От Басейнова дирекция „Източнобеломорски район“ заявиха пред TrafficNews, че независимо от жалбите, внесени от концесионерите, изпълнението на заповедна продължава да е в ход.

Изпълнителният директор на „Европейски пътища" Маргарита Попиванова сподели, че все още очаква становището на юристите, като едва след това би коментирала ситуацията. Опитът ни за връзка с „Холсим“ остана без успех. 

Остава неясно също дали концесионерите са обжалвали определенията пред ВАС. На практика обаче отрицателното становище на Административен съд-Пловдив засега държи ръцете им „вързани“.

Междувременно обаче местни алармират, че тежкотоварна техника продължава да извозва инертни материали към имотите на концесионерите. „От рано сутринта тежки камиони започват движение, това продължава до късния следобед. А държавата е абдикирала чрез своите институции. Продължават да ни лъжат с процедурни хватки. В крайна сметка кариерите работят“, заявява в свое обръщение Павел Гимишев.

По тази причина от Инициативен комитет „Стоп на кариерите над Белащица“ организират протест, с който ще настояват за незабавно спиране на кариерните дейности и спиране на движението на тежкотоварни камиони през селото. Те ще поискат още разширяване на урбанизираната територия и изработване на Общ устройствен план  на Белащица. Митингът им е предвиден да се състои на 8 ноември с продължителност от 12часа/от 8:00ч. до 20:00ч./ във вилната зона на населеното място.

Частта от решението на БДИБР, в което се учредяват СОЗ в около каптирани извори „Калоян дере I” и „Калоян дере II”, както и териториалните им граници: