Вече не могат да бъдат извършени спасявания по въздух и спешно медицинско транспортиране в България. Това е равносметката от продажбата на последния хеликоптер, който бе оборудван за целите на спешната неотложна помощ. Машината беше използвана за транспорт на болни при операции, както и по линията на редица спасителни планински операции при бедстващи хора или такива претърпели тежки инциденти.

Единственият хеликоптерът-линейка до скоро бе собственост на „Хели ер“ – частна фирма, която даваше под наем летателната техника за транспортиране до болнично заведение, при инциденти и спасителни операции. За последните 2-3 години са извършени над 40 спасителни въздушни.

Георги Спасов, представител на фирмата собственик на последния хеликоптер-линейка у нас, разказа, че благодарение на хеликоптера-линейка са спасени десетки хора, тъй като времето за реакция при спешни случаи се скъсява многократно.

„Имахме случай с инфаркт на Рилските езера. За около 40 минути жената беше взета и транспортирана в болница. Ако се извършва с друг способ това щеше да отнеме 3 и половина часа в едната посока, толкова и в другата“, обяснява Спасов.

Част от въздушните операции са били по линия на планинските застраховки, като обикновено мисиите се изпълнявани съвместно с Планинска спасителна служба /ПСС/.

ПСС е единствената организация в България, която се занимава с планинско спасяване и като такава е призната и е член на Международната организация за планинско спасяване IKAR от 1971 г.

Днес дружеството е поставено в пълна безизходица що се отнася до използване на такъв технически ресурс. Няма алтернатива на последния хеликоптер-линейка у нас. Първоначално фирмата закупува два летателни апарата, ала продава единия преди месеци, а днес се разделя и с втория. Така на практика единствената подобна въздушна техника с необходима апаратура е в ръцете на военните, ала тя не може да бъде използвана за граждански цели. Това уточни за TrafficNews Николай Димов – началник на учебния център на ПСС.

„За последната 1 година е имало 5 планински акции, в които е използван спасителния хеликоптер, който е собственост на частна фирма. Въздушните операции се извършват само когато е изключително наложително - в крайни случаи, тоест рядко. Една от причините, е че са изключително скъпо струващи. В това отношение са правени много компромиси. Всъщност въздушните акции са най-бързи и удобни, ала в световен план хеликоптерното спасяване е и едно от най-рисковите. Може да ви звучи странно, но това е факт поради няколко причини – понякога несъвместими метеоролоични условия, недостъпни участъци за кацане, както и големия необходим опит на пилотите. Нужни са много летателни часове, непрестанни опреснителни курсове, подготовка и т.н. При нас няколко души преминаха курс за спасяване от въздух и станаха лицензирани спасители, ала въпреки това според мен трябва да има ежедневно тренировъчно облитане, за да се поддържат уменията – летенето в такива мисии е много специфично. Дори докато имаше хеликоптери, ние често сме избирали наземна операция, а когато правим въздушна тя винаги е била придружена с наземни екипи“, това обясни Димов.

Той сподели, че според него въпреки рисковия тип на операциите е абсурдно да няма държавна политика по въпроса и властта да остави страната без въздушно транспортиране при спешни случаи. Което впрочем не би следвало да бъде изцяло в ръцете на частни структури.  

„Не можем да стоим безучастно. Все едно отстъпваме. Отново, стъпвайки върху световните практики, няма държава, в която няма нямат спасителен хеликоптер, включително има в Румъния, Словакия, Полша. Всички разполагат с такава услуга в една или друга форма. Трябва да се намеси държавата“, допълни Димов. В Словакия има дори 7 дежурни хеликоптера.

Въздушното спасяване обаче е голямо перо в бюджета. 3000 лева на час е обявената тарифа в Планинска спасителна служа що се отнася до транспортирането с хеликоптер. Това обаче е цената единствено за хеликоптера, без тази на операцията като цяло – екипи, наземни усилия и т.н.

Всъщност цената на въздушната мисия обаче е дори по-скъпа обясни Георги Спасов от „Хели ер“. Той посочи, че предлаганите цени към ПСС са символични, а реалната стойност на подобна услуга е двойно – или около 6000 лева на час.

Спасов обясни, че все още хеликоптерът е при тях, ала договорите за продажба са подписани. Направен е и първият финансов транш по продажбата. Той обясни, че закупувайки двете специалиализирани летателни машини се е обърнал към редица институционални структури, от които да получи подкрепа, тъй като става дума за обществено значима дейност, която спасява човешки животи. Внимание, диалог и какъвто и да е вариант за взаимни действия обаче не са получени.

„Явно държавата не иска да се ангажира и да помага на бедстващите. Опитвахме се да влезем в конатк, но все едно не същестуваме. Няма такъв аналог на европейски ниво“, обясни Спасов пред репортер на TrafficNews.

Той коментира и обявеното наскоро намерение на Министерство на здравеопазването да закупи 5 хеликоптера за медицинска авиация през следващия програмен период.

„Това е изключително скъпи начинание – около 5-6 милиона евро е цената само на един хеликоптер с такова оборудване. Това означава минимум 30 мил. евро за 5-те.  Поддръжката годишно е от порядъка на още 6 милиона евро. Изискват се сертифицирани летци, медицински екипи и още ред други неща“, посочи Спасов.

Очаквайте продължение по темата - становището на застрахователния агент, предлагащ планинска застраховка с хеликоптер.