„От години цената на горивата е предизвикателство. Многократно сме коментирали, че се забелязват отклонения. Когато цената на петрола се променя, то и в цената на горивата на пазара се променят. В период на криза, все по-остро се забелязват диспорпорции, които нямат обяснения. В периода на пандемията, борсовите цени са намалели, като най – ниска е с 57% от началния период. До 21, 61 долара за барел. Намаляла е цената на дизела с 25 % . При търговията на дребно, веригите поддържат цена средно около 30 стотинки по-скъпо от другите по-малки бензиностанции, и 55 стотинки по-скъпо от данъчните складове. 20 стотинки над останалите е предлаганият по големите вериги бензинът. Тази цена ни провокира да търсим решение. 91% от всички данъчни складове за съхранение на горива са собственост на 6 оператора. Идеята ни е съхраняването на държавните резерви да бъде прехвърлено на държавната петролна компания. Идеята е Държавна петролна компания да получи от Държавния резерв всички активи по отношение на управлението на резервите и запасите на нефт и нефтените продукти. Държавата компания ще получи и контрола върху частните субекти доколко те спазват правилата да имат резерви", каза министърът финансите Владислав Горанов след извинредна среща на Министерски съвет. На нея той и министърът на икономиката Емил Караниколов са представили законопроект за изменение на закона за горивата. Горанов обясни как ще действа новия проектозакон. 

„Ако един собственик иска да продава гориво, то той има две опции – горивото се купува от чужбина, чрез отложено плащане на акциз. Това може да стане само с договор със склад. Ако му се откаже такъв склад, то той ще е натоварен ликвидно. Той ще го закупи от чужбина, но без да има склад. Затова държавата смята да съдейства, за да има търговеца достъп отложено плащане на акциз”, допълва Горанов и отбеляза разликата между горивата в различните търговски обекти.

„Искаме да сме сигурни, че можем да покажем действителната цена на горивата. Амбициозна цел. Изграждането до 100 обекта в градове и важни пътни артерии, ще подобри съществено конкуренцията у нас. Пазарът ще реши, тъй като търговията с горива е свободен и не се подчинява на друга логика. Тези бензиностанции ще предлагат гориво с цена по-доба или равна на големите вериги”, каза още Горанов.

Той обясни, че в законопроекта е предвиден 3-месечен срок, в който базите да станат данъчни складове. "Максимално бързо ще определим локациите. До пролетта на следващата година ще можем да имаме подобни обекти", смята министърът. Той посочи, че продажбата на горивата на дребно ще се финансира на търговски принцип. И обеща надценката на горивата да бъде "разумна".

Броят на данъчни складове, които ще бъдат изградени пък, зависи от необходимостта на пазара.