На всеки свети Валентин интернет се залива от снимки на известни двойки, а след това изчезват до следващия. Но истинската любов не трае само един ден в годината. В рубриката на Traffic News „Великите любовни истории на ХХ век”, всяка седмица ще ви разказваме за една гореща двойка, останала завинаги в историята с пламенната си обич и понякога с главозамайващата си скандалност - алкохол, изневери, опити за самоубийство, мафиотски връзки, разорение, падение, секс, кавги, още секс, предателство и прошка.

 

Районът между авеню „Габриел“ и улица „Дю Сирк“ в сърцето на Париж носи аромат на носталгична въздишка по онези времена, когато Жана Моро и Катрин Деньов са прекосявали аристократичния квартал, за да достигнат до прочутото театрално пространство, носещо името на своя създател и основен меценат – френският моден дизайнер Пиер Карден. Връзката между театъра и родения в Италия Карден не се изчерпва само с безкрайната му любов към сцената, защото в сърцето му запазено място завинаги ще има покойната актриса Жана Моро, неговата голяма любов.

 

Като дете, Пиетро не иска да наследи бизнеса на баща си, който е винопроизводител. Момчето гледа с блеснали очи театъра, но не играта на актьорите, а пъстрите и ефектни дрехи и променящи се декори. Предпочита да дружи с момичета, играе с куклите им, сменя дрехите им.

На 14, когато фамилията се мести в провинциалното градче Виши във Франция, 14-годишният Пиер започва работа като помощник-шивач. Като чирак, изучава всички тънкости на занаята и се ражда мечтата му – да покори Париж.

След като с чара си успява да спечели приятелството на известния поет и драматург Жан Кокто и да влезе в парижкия елит, успехът е близо. След година Карден вече е топ дизайнер в студиото на Кристиян Диор.

Хиляди моделиери си задават въпроса – каква е  тайната на блестящия успех на Пиер Карден? Геният му, устремеността или силната мечта? По този въпрос маестрото казва: За да станеш моделиер, трябва да се родиш такъв.

Карден става световен символ, гуру на модата и всяка театрална и кинозвезда смята за чест да облича дрехите му. А самият дизайнер всъщност мечтае да се види на сцената – чрез моделите си. И това се случва – моделиерът успява да си купи театър – след молба, отправена към директора му и така се появява културният център Еспас Карден (Espace Cardin), на чиято сцена възпламеняват публиката Марлене Дитрих, Марина Влади, Марсел Марсо, Жерар Депардийо.  

Любовта между Жана Моро и Пиер Карден се ражда през 1961 г. покрай костюмите за филма “Ева” от Джоузеф Лоузи, които Карден изработва за нея. Самата Габриел Шанел праща актрисата при него, за да я облече като фаталната жена, която трябва да изиграе. Той е очарован от Жана и тя става негова близка приятелка и муза. И така, създавайки тоалетите й за различни поводи, той се влюбва в нея. 

Жана Моро също е погълната от личността на Пиер Карден. Споделя, че това, което я е спечелило мигновено, са били ръцете му – "ръце на артист!".

“Когато започнахме да се срещаме, спомня си Моро в интервю пред Paris Match от 2001 г., “добронамерени” познати ме предупреждаваха, че понеже Пиер е хомосексуален, нямам шанс с него. На което аз им отговарях, че не ме интересува и че го обичам такъв, какъвто е. Не само, че го обикнах от пръв поглед, но с течение на времето го заобичах още повече заради таланта, който претворяваше във великолепните си творения. “

Знае, че е хомосексуален, но го е приема и обича такъв, какъвто е. А Пиер признава, че никой не би могъл да устои на актрисата, дори той самият. 

В спомените на Карден първата среща е протекла също толкова вълнуващо. “Жана направо ме хвърли в шок. Почувствах душата й в унисон със своята. Тя беше олицетворение на красотата такава, каквато беше в моите представи. Чувствителна. Интелигентна. Непреходна. Може би ми е било предопределено не да обичам жените по принцип, а да обичам една определена жена. Ако не бяхме изконсумирали връзката си, тази история нямаше да я има. Обаче аз моментално почувствах физическо привличане към нея. Да, спомням си го като сега това влюбване от пръв поглед – началото на страстната ни връзка, която продължи четири години и която, след като приключи , се възроди отново, този път под формата на безпрекословно приятелство.”

Иконичната двойка предизвиква такава обществена сензация в Париж, във Франция, а и в цяла Европа, че дълго време не престава да бъде следена, обсъждана и фотографирана при всеки възможен случай.

Връзката им продължава 4 години, двамата планират да се оженят и да имат семейство, но съдбата им отрежда друго. Въпреки това партньорството им продължава цял живот и остава обвито в една особена нежност.

През 2001 г. Жана Моро става част от най-престижната френска институция за изкуства – Академията за изящни изкуства, в която Пиер Карден вече членува. Разбира се, той създава нейния костюм за церемонията, избродиран с изящни цветя и много любов. По този повод двамата дават интервю за френския вестник Paris Match. Пиер Карден й казва: “ Жана, ти си моят живот”, а тя му отговаря: “Пиер, ти си част от моето наследство”.

Пиер Карден никога не е криел искреното си разочарование от факта, че няма деца. И то деца от Жана Моро. “Децата, убеден е той, ти дават перспектива за бъдещето, както и възможността да предадеш на някого това, което си научил за живота. “ Най-вероятно заради този дълбоко погребан в сърцето копнеж Пиер е толкова привързан към племенника си Родриго Базиликати – не по-малко талантлив дизайнер от прочутия си чичо, който е смятам за негов духовен и творчески наследник в модната къща.

Що се отнася до Жана Моро, тя е по̀ късметлийка по отношение на наследниците в сравнение с Пиер. Но само в биологично отношение. Детството и ранните юношески години на единствения й син Жером от първия й от общо три брака преминават в ада на вечно пренебрегваните деца. Самата Моро признава, че никога не е притежавала майчински инстинкт и че по-скоро се е радвала на чуждите деца, отколкото на своето. 

Жана Моро умира на 31 юли 2017 г. Година по-късно дизайнерът споделя, че единственото, за което съжалява, е, че не е имал дете от нея. При новината за смъртта на Моро Карден е неутешим. Невъзможно е да бъде открит за коментар. Едва година по-късно успява донякъде да възстанови душевния си баланс и да набере сили, за да говори за отишлата си втора голяма и непрежалима любов в живота му. “Жана беше дискретна, високообразована жена, която предразполагаше хората около себе си. Беше надарена с огромен актьорски талант, както и с такъв да бъде разбирана, дори когато не казва и дума. Нашата любов беше мимолетна – като всички велики любови, които или продължават завинаги или никога не се случват.”

Той напуска нашия свят, за да отиде при нея, на 29 декември 2020г. Със сигурност, тази различна и истинска любов продължава и в отвъдното.