Съвсем очаквано обществената поръчка за основен ремонт и реконструкция на Концертна зала в Пловдив катастрофира за пореден път. Министерство на културата спря процедурата, след като се оказа, че и двете фирми, подали документи, не са изпълнили едно от условията. Тоест да са строили, ремонтирали или реконструирали сграда за обществено обслужване в областта на културата и изкуствата с капацитет от 200 до 1000 места. В Номенклатурата на видовете строежи такива сгради са музеи, библиотеки, читалища, художествени галерии, центрове за научно-техническа информация, архивохранилища, кинозали, концертни, оперни, театрални и др. зали, танцови зали, циркови зали, естради, обществени клубове, читалища, многофункционални зали с културно-просветно предназначение.

Според наши източници, екипът на служебния министър Найден Тодоров е положил неимоверни усилия да доведе процедурата до край. На кандидатите "Парсек Груп" ЕООД и ДЗЗД "Рея" е било предложено да потърсят фирми подизпълнители, за да отговорят на критериите. Неслучайно от отварянето на документите на кандидатите на 15 февруари до спирането на процедурата минаха няколко месеца. Явно опитът да бъде спасена обществената е бил неуспешен.

Историята с ремонта и реконструкцията на Концертна зала може да послужи за филмов сюжет, който разказва за безграничното безхаберие на институциите от 2016 г. насам. Да не говорим, че и преди затварянето на единствената специализирана музикална сцена под тепетата, пространството се ползваше компромисно, защото при всеки по-силен дъжд течеше. В един момент обаче провеждането на събития там стана рисково за здравето и на артисти, и на публика.

Сагата с разпадащата зала продължава дълги осем години. През 2016 г. арх. Савов изготви техническото задание за залата. През 2019 г. бе избран изпълнителят, който да направи техническия проект - архитектурното студио на бившия зам.-министър на културата арх. Бойко Кадинов. Проектът му бе съгласуван през 2020 г. След двегодишно мълчание през 2022 г. бе обявено, че в плановете на Министерство на културата е заложено провеждането на обществена поръчка.

С последващо писмо от 13 юли директорката на Държавна опера-Пловдив доц. Нина Найденова бе уведомена, че са одобрени средства за капиталови разходи в размер от 11 008 014,22 лв. с ДДС и процедурата трябва да бъде стартирана от културния институт. Желанието на ръководството на ДО-Пловдив бе процедурите да бъдат възложени от Министерство на културата, поради липса на юридически екип в състава на държавния културен институт. Това допълнително забави обявяването на поръчката.

В крайна сметка министърът на културата възложи обществената поръчка в качеството си на разпоредител с бюджет от по-висока степен. Тя бе обявена на 23 септември 2022 г. и в последствие заради констатираните грешки бе спряна на 26 октомври 2022 г. После бе обявена отново на 11 януари 2023 г.

На 15 март бе поместен протоколът от комисията, която разгледа приложената от двете фирми кандидати документация и лъсна фактът, че не покриват изискванията за обществената поръчка. Затова и двете фирми са отстранени и поръчката е прекратена.

Поредната провалена процедура е напът да добута казуса с Концертна зала до границите на абсурда. В града се търсят парцели за построяване на Дом за Пловдивската опера, а в същото време наличната материална база - официалното седалище на музикалната институция, е оставена на разпад. Нищо чудно след още някоя и друга година да се окаже, че няма да има какво да се ремонтира и реконструира, а зданието до Партийния дом ще остане като паметник на глупостта и безхаберието на цяло поколение български политици.