Сюзанна Арутюнян-Василевска е директор на Пловдивския драматичен театър. Тя откликна на поканата ни да коментира новината, че при проверка на Сметната палата миналата година са констатирани нарушения в работата на театъра.

- Г-жо Арутюнян, и Пловдивският театър бе посочен като един от проверяваните от Сметната палата, в чийто документи са открити нарушения. Знаете ли вече от какъв характер са?

- Все още не сме получили доклада на Сметната палата. Приемаме, че е възможно да сме допуснали единични грешки при отчитането  на представления.  Който не работи, не греши. Все пак сме хора! И предходни години са ни посочвали грешки в отчетите, коригирали сме ги и всичко е било наред. Пловдивският драматичен театър работи с голям мащаб – играем по 400 представления на театрален сезон.   Така че ще изчакаме доклада на Сметната палата, за да видим препоръките им и къде са открили нередности.

- В информацията от Министерство на културата се посочват два типа нарушения без да се уточнява конкретно къде са констатирани – липса на двойни подписи на директор и счетоводител и двойно отчитане на представления…

- Документите, които изготвя администрацията ни, винаги са с два подписа на директор и счетоводител, каквото е законовото изискване.  Колкото до отчитането на представленията, ще отбележа нещо важно.  Всеки продаден билет за спектакъл, който се играе на нашите сцени, е отчетен в електронната ни платформа за продажби. Няма как да се получат разминавания. Грешки могат да се получат при наши гостувания, когато разпространителите на билети са различни и получаваме плащанията на няколко пъти, в няколко дни. Но пак повтарям, Пловдивският театър е достатъчно работещ, с мащабни продукции, с много сериозни приходи, няма никакъв интерес да манипулира съзнателно и да отчита двойни представления.  И това е видимо.

- Защо?

- Пловдивският театър от години е със сериозни преходни остатъци – средства, които е заработил, но Министерство на културата не им изплаща поради липса на пари в бюджета.  И ги прехвърля за следваща година.  Средства, които знаем, че в крайна сметка няма да получим или ще ни бъдат изплатени едва 10 процента от тях. Какъв тогава е смисълът от това – да покажем преработа? Да трупаме едни виртуални пари като в играта Монополи?

- На каква сума възлизат тези заработени пари, които министерството не ви е изплатило?

-  За 2018 г. – 1 117 000 лв., 2019-а – 1 200 000 лв., 2020 – 461 000 лв. (в Ковид пандемията),  2021 г. (пак Ковид)  – 287 000 лв., 2022 г. – 1 446 000 лв., 2023 г. – 786 000 лв.  – това са заработените от нас средства, които не са ни били изплатени и се прехвърлят като преходни остатъци за следващите години.  Това са над 5 млн. лв. – сумата, която Пловдивският театър е изработил, но не е получил.  Защо да манипулираме за едни пари, които няма да получим? Та ние имаме в излишък!