"Темата с мръсния въздух категорично се преекспонира. В годините, когато ние сме били малки и сме расли, все още показателите за състоянието на въздуха не са се отчитали, замърсяването е било много пъти по-голямо", посочи кметът Иван Тотев.
Той изложи като поддържащ аргумент на тази теза, че в момента в региона на Пловдив няма тежка промишленост и предприятия, които да изпускат отровни пари. Освен обаче паралел с времето преди 30-40 години, сравнение бе направено и с данните от близкото минало в рамките на последните 10 години, като по думите на градоначалника подобрение категорично има.
"Фините прахови частици не идват от самосебе си. Нали не мислите, че един е запалил една гума някъде и с това е замърсил въздуха в целия град", риторично запита Тотев.
Причините за превишаване на нормите на вредни емисии във въздуха са отоплението на твърдо гориво, съчетани със специфичните географки и метеорологични условия в града, тези водещи фактори посочи кметът и обясни, че мъглата действа като похлупак на града. Това явление обаче той определи като краткотрайно. Автомобилният трафик също не бе оставен вън от разговора за състоянието на въздуха.
Припомняме, че проект, който ще се бори именно с отоплението на твърдо гориво, вече е на финалната права:
Според изнесената информация тази година в бюджета на Общината са влезли около 1 милион повече данъци за автомобили, което се равнява на около 6000 новорегистрирани коли в Пловдив. 160 2018 е броят на официално заведените на територията на Общината МПС-та, а не е тайна че хиляди са регистрирани в Община Родопи - на живущите в Марково, Белащица, Първенец и т.н. близки населени места.
"Само един булевард "Гладстон" е затворен и виждате какъв кошмар е трафикът. Нали нямате никакви съмнения, че с пускането му през февруари, всичко ще стане "пей сърце" и няма да има никакви проблеми с движението? Не. Това няма да се случи и ще ви го докажа на пролет - няма да има нито една затворена улица и трафикът ще бъде подобен. Ремонтите не са проблемът на града в никакъв случай", посочи Тотев.
Очаква се в края на декември да бъдат отчетени средните превишаванията на нормите, а градоначалникът заяви, че очаква няма да подобряване спрямо предходната година.
Сред мерките за ограничаване на вредни емисии във въздуха са увеличаване на веломрежата - стимулиране за използване на алтернативен транспорт - колелете и градски автобуси. Затова са предвидени и мерки за санкциониране на фирмите превозвачи, ако не спазват договорите си с общината: