Трябва да се приеме Закон за движение на пътищата с напълно нова концепция, заявиха представители на новосъздаденото Българско обединение на шофьорите.
Предложените тази седмица законопроекти са старият закон с разместени членове, изтъкнаха те. От организацията ще търсят съдействие от изрядните шофьори, за да изготвят законови предложения.
Фокус на законите в момента са санкциите и тяхното постоянното увеличаване, а трябва да се помисли за стимули за добрите водачи. Трябва да се отчете ролята на инфраструктурата, организацията на движението и контрола, смятат от обединението, предаде "Дарик".
Като пълен провал определи новия проект за Закон за обучение на водачи Йонко Иванов, член на управителния съвет на Българското обединение на шофьори, който е и председател на Съюза по авто-мото подготовка.
Иванов добави, че вината се търси главно у шофьорите, но причина за инциденти са и инфраструктурата, лошата организация на движение и липсата на контрол.
"Един полицай, ако застане там, където има предпоставка за ПТП, няма да се случи ПТП. А не да се крие в храстите и механично да записва колко автомобили са нарушили скоростта", коментира още той.
Трябва да се регламентира обучението на таксиметровите шофьори, на превозващите пътници, както и на превозващите опасни товари, изтъкна още Йонко Иванов. Задължително трябва да се възстановят полигоните, на които новите шофьори да могат да усетят промяната в движението на превозното средство в зависимост от метеорологичните условия, допълни той.
Председателят на Българското обединение на шофьорите Христо Радков от своя страна даде за пример драстичните законови промени от януари м.г., които са се оказали без резултат. "След тези драстични промени и след над 12 500 свалени номера, към 20 000 отнети книжки, единственият ефект е трима души по-малко сред загиналите", заяви той.
"В проекта на закона, който в момента предстои да се обсъжда, отново липсва продължаващото обучение на водачите, липсват задълженията на пътните полицаи, липсват точни определения, свързани с децата, няма коректни текстове за пешеходните пътеки, таблицата за скоростта на движение съдържа 44 вида скорости", изброи още Радков.
Има добри европейски практики, но нито една не е залегнала в проектите за нови закони за движение по пътищата, изтъкнаха от Българското обединение на шофьорите.
Организацията смята, че не трябва да бърза, а да се създаде добра нормативна уредба.