Битката на България за завод на Фолксваген не е загубена. Страната ни има шанс да привлече инвестицията от близо 1 милиард евро, защото решението за нея се превърна от икономическо в политическо.
Това заяви пред TrafficNews Милен Керемедчиев – дипломат и бивш заместник-миистър на външните работи и на икономиката.

Той коментира поредното отлагане от Надзорния съвет на компанията да гласува решението заводът да е в Турция, въпреки публикациите в германски и турски медии, че то вече е взето в полза на Измир.
Това обаче бе посрещнато с жестока критика в Европейския парламент от всички страни и политически групи. Депутати от Европейската народна партия (ЕНП), „зелените” и либералите заявиха в писмо до Европейската комисия, че Турция си създава конкурентно предимство пред държавите членки на ЕС заради митническия съюз и високите държавни помощи. А „зеленият” евродепутат Виола фон Крамон-Таубадел апелира пред борда на VW да спре проекта, защото нарушава правилата на ЕС за защита на конкуренцията.
„Като имаме предвид все по-лошото състояние на правовата държава, на медийната свобода и на демокрацията под управлението на президента Ердоган, решението на ръководството на концерна VW предизвиква потрес", заяви колегата му Райнхард Бютикофер.
Фолксавген груп е най-голямата автомобилна компания в света. Такива концерни винаги са обвързани с политиките на съответните страни. Заводите на VW са в различни части на ЕС – Испания, Чехия, Словакия, Германия, Унгария. Това показва, че политическото решение ще се вземе е на европейско ниво, а не на германско-турско, категоричен е Керемедчиев.
По думите му, битката е изключително изострена заради политическата конюктюра. За Ердоган тази инвестиция е жизнено важна не толкова за събуждане на икономиката на Турция, която е в колапс, колкото за подобряването на имиджа му. Президентът търпи сериозни критики от опонентите си заради развалянето на отношенията със САЩ и ЕС.
Това беше и една от причините, поради която той загуби изборите в Истанбул. И ситуацията ще става все по-тежка, тъй като новият кмет на града започва да вади доказателства за злоупотреби и корупционни практики, което показва, че имиджът на Ердоган тепърва ще увяхва. Така че той се нуждае от инвестицията на Фолксваген, за да докаже, че ЕС и европейските компании продължават да имат доверие в турското правителство, обясни Керемедчиев.
По думите му, най-силното оръжие на турския президент е подкрепата на Катарската държава, която е един от акционерите във Фолксваген груп. Отношенията между двете страни са изключително топли – Анкара помогна на Доха при кризата със Саудитска Арабия и държавите от Персийския залив, а катарските инвестиции в Турция достигнаха 15 млрд. долара.
Но в същото време се надигат все повече гласове сред европейския политически елит срещу арогантното поведение на Ердоган, което дразни евролидерите. Новият Европарламент ще бъде все по-критичен за демократичните процеси в Турция. Позицията на „зелените” и либералите ще е определяща за бъдещите политики на ЕС, което ще доведе до усложняване на отношенията с Турция. Така че гласовете в Европа, които са против „подаръка” на Ердоган за Фолксваген, ще се увеличат, посочи още Керемедчиев.
Автоконцернът и правителството на Ердоган са се договорили, че с пари на турските данъкоплатци ще бъдат купени 40 000 автомобила, а компанията ще получи държавна помощ в размер на 400 милиона евро.
Но обещанията на Ердоган влизат в противоречие с европейските принципи за ненамеса на държавата в бизнеса. Така че европейските регулатори биха се самосезирали относно държавната помощ, която се отпуска от Турция на един европейски инвеститор, е мнението на експерта.
Той коментира и голямата ифлация в страната, която намалява покупателните способности на турския данъкоплатец и докарва до спад на субсидираните продажби в сферата на обществените поръчки. В Истанбул вече са замразени стотици покупки на автомобили за общинската и държавната администрации.
Така че има възможност за неизпълнение на заложените в договора ангажименти на турското правителство, което пък ще доведе до промяна на решението на Фолксваген груп, посочи още Керемедчиев.
Къде в крайна сметка ще е инвестицията - едва ли ще разберем скоро, особено когато везните ще трябва дасе наклонят от политиците.
Още от категорията
Виж всички
Режисьорът Камен Калев отказа награда от Мариан Бачев
Акценти
Виж всички
Реконструкцията на кино „Космос" върви с интензивни темпове
Бивш щангист е загиналият край Пловдив вчера моторист
Проф. Николай Белев – хирургът, който лекува с човещина
Почина директорът на БАБХ