Неясни текстове, непонятни забрани и смут сред граждани и таксиметрофи шофьори белязаха приемането на измененията и допълненията на Закона за автомобилните превози. 

TrafficNews вече съобщи за практическата забрана за качването на пътници от спирки на градския транспорт от други превозни средства, различни от автобуси от редовните линии. Това обаче не е единствената промяна, която безпокои всички таксиметрови фирми, както и частно организирани видове транспорт и граждани. 

Забраниха качването на пътници от спирки на градския транспорт от други превозни средстваЩе може да слезете на спирката, но няма да може да чакате такси или приятел там

Много от промените в новия закон са с мотив да се спрат нелегалните превози и работата на т.н. копърки. На практика обаче новите текстове се явяват от една страна предпоставка за масови нарушения, съответно глоби, а от друга отреждат господстваща позиция за автобусните превози по редовни линии. 

Въведената нова забрана чрез чл. 106а, т.4, буква "в" от Закона за Автомобилните превози на практика ограничава извършването на обществен превоз на пътници по автобусни линии под формата на превоз за собствена сметка, случаен, специализиран или таксиметров превоз на пътници. Наказанието е отнемане на книжката на шофьора, управлявал превозващото МПС за срок от една година. 

Тази норма търпи толкова широко тълкуване, че създава следните парадокси. Организирате се с приятели да отидете на екскурзия, но търсите частен организиран транспорт с бус - ако линията, по която пътувате е "автобусна линия", т.е. има редовен превоз по нея, сте в нарушение. Подобна е и ситуацията със случаен и специализиран превоз - например служебните автобуси, които също извършват курсовете си често по спирки и линии на редовния автобусен транспорт. 

"На първо място това изглежда лобиски текст, който създава монопол върху автобусния превоз. От друга страна при желание на санкциониращия орган, таксиметровият бранш, а и не само, може да бъде обект на много проверки и глоби при искане на клиент да го откараме от Сточна гара до Централна гара или от Пловдив до Храбрино", изтъква Володя Домашенко, съпредседател на Национална асоциация за защита на превозвачите и таксиметровите водачи.

Вече има пуснати две искания за сезиране на Конституционния съд към омбудсмана на България. Едното касае тази разпоредба за забрана за превоз на пътници по автобусни линии, а другата - забраната на всички шофьори, различни от тези на автобуси от градските линии, да качват пътници от спирки на градския транспорт.

Припомняме, че по спирките вече се разрешава единствено да спрете, за да оставите пътник, но не и да качите някого. Тази норма създава съществени ограничения, предвид че цели булеварди са опасани със знаци за забранено спиране и престой. 

Дали ще има институционална намеса и ще се тълкуват ли новите разпоредби от Закона за автомобилните превози, предстои да разберем.