Масова функционална неграмотност както на български, така и на английски език. Това е изводът от резултатите на държавните зрелостни излети тази година. Резултатите сочат, че дванадесетокласниците срещат трудности при четенето с разбиране, резюмирането и създаването на текст, обясниха от Министерството на образованието и науката.

Средната оценка от положените държавни зрелостни изпити по БЕЛ е Добър 4.06. От втората матура постижението на дванадесетокласниците е Много добър 4.67. Тази година положилите изпит по Български език и литература са 49 341 ученици. На втората задължителна матура са се явили 39 338.

Най-масово избираният предмет за втората задължителна матура е английският език. На второ място се нарежда Биология и здравно образование. Това са и предметите с най-слаби резултати, заради високия брой на явилите се. Най-висок брой точки има по онези предмети, на които са се явили най-малко ученици.

Няма съществена разлика при резултатите от предходната година по предмети. По нисък от предходната годна е резултатът по БЕЛ. Забелязва се ръст на слабите оценки за сметка на високите, но пък средните оценки също са се увеличили.

Увеличил се е броят на зрелостниците с пълен брой точки. Спрямо предходната година, когато 100 т. са успели да отбележат 215 ученици, тази година броят им е 226. Въпреки това разликата на отличните оценки, получени през 2018 и 2019 г. продължава да бъде съществена - 6474 сравнено с 5062 за 2019 г.

За съжаление се е увеличила драстично и цифрата на онези, които не са успели да отговорят правилно на нито един въпрос. През 2018 г. броят им е бил едва 4, докато на тазгодишните държавни зрелостни изпити учениците с 0 точки са 29.

Дванадесетокласниците срещат големи трудности при правописа и пунктоацията, като най-слабо са се представили на задачите, свързани със слято и полуслято писане, както и с поставянето на препинателни знаци в изречения. Изненадващо е също така, че учениците не познават чуждите думи в текста, като от МОН дадоха пример с думата "хронометър".

Важният последен 41 въпрос очаквано е предизвикал известни затруднения пред явилите се на ДЗИ. От МОН отчитат двойно увеличение на процента ученици, които просто са преписали откъса от художествения текст, въпреки че от тях се изисква да създадат аргументативен такъв.

Проблемът с функционалната грамотност, която се изразява не само с липсата на разбиране, но и с трудностите при интерпретация на информацията, е основното предизвикателство, пред което ще се изправи образователното ведомство. Именно върху развиването на тези умения ще се фокусират всички училища в страната, обявиха от образователното ведомство.

От министерството заявиха, че ще се постараят да развиват критично мислене у зрелостниците и умения, които не са свързани с простото възпроизвеждане на информация.

"Време е да избегнем матрицата на избираемите отговори с цел постигане на резултати", заяви зам.министърът на образованието Таня Михайлова.

Прави впечатление, че всяка година високи резултати имат едни и същи гимназии в страната, които са концентрирани предимно в град София. Изненада за МОН е училището в село Чепинци, което се нарежда на трето място по успех от задължителния държавен зрелостен изпит по избираем предмет. Там масово учениците са се явили на изпит по биология, като са отбелязали и доста завиден успех. От МОН заявиха, че ще поощрят учителката, подготвила дванадесетокласниците за матурата.