Безплатни ли ще са пътищата без винетка около София, представляващи околовръстни и отсечки до близки населени места? Съвсем не, за това сигнализираха от Института за пътна безопасност. 

Експертите подчертаха, че от повече от година споделят опасенията си по отношение на това как ще бъде реагирано, когато пътят между две близки населени места от една община попада в републиканската пътна мрежа и в този смисъл би следвало да изисква винетка за преминаване.  

Вчера стана ясно, че по-голямата част от пътищата, свързващи близки населени места до София, ще бъдат освободени от винетки. Това обаче означава, че община София ще трябва да поеме тяхната поддръжка. Каква ще е финансовата равносметка обаче, след като парите отново ще дойдат от хората, т.е. ще бъдат взети от бюджета, който се образува основно от данъците на живущите в общината. 

"Вниманието на общините трябваше да се заостри към този проблем и да се започне съвместна работа между представителите на АПИ и местната власт. Беше редно в рамките на една година представителите на местната администрация да калкулират дали ще имат възможност да поддържат допълнителни пътни участъци, които в момента се стопанисват от АПИ. В задълженията на общината също така беше да предложат на обществено обсъждане дали хората са съгласни от данъците им да се плаща поддръжката на пътища като Северна скоростна тангента, която в момента предимно обслужва транзитния трафик. Не само че тази възможност беше пропусната, а Общината дори не информира гражданите на какъв етап са преговорите, което доведе и до редица основателни протести. Не беше представен анализ разходи-ползи, никой не знае колко ще струва това на данъкоплатците в София. По този начин администрацията на Столична община остави хората да се лутат в собствените си заблуждения", обясниха от ИПБ. 

От Института категорично подчертаха, че ТОЛ системата трябва да бъде пусната и това е само от полза за българското общество, но и открояват сериозния пропуск, че общините са пропуснали възможността да водят преговори за освобождаване от пътни такси на отделни пътища, попадащи на тяхната територия.

"От друга страна, както е например случаят със Столична община  всички много ясно трябва да си дадем сметка, че някой трябва да плаща за поддръжката на тези пътища, защото само така може да се финансират и мерките за повишаване на пътната безопасност. В тази връзка трябва да се отчете и увеличаването на пътнотранспортния травматизъм,  който е нараснал със 100% за последните две години в  столицата. Това се дължи на лошата поддръжка на пътищата, на недостатъчен експертен капацитет в Столична община и разбира се на недостига на финансови средства", обясниха експертите. 

151 км са пътните участъци около София, за които Столична община предлага да бъдат освободени от винетна такса. Поддържането им за последните 5 години струва над 40 млн. лв. или около 8 млн. лв. годишно.

От Агенция „Пътна инфраструктура“ имат друга трактовка на фактите. Те поясниха, че още в началото на 2019 г. е предоставена възможност на всички 265 общини, не само на Столична община, да заявят своите желания кои участъци от републиканската пътна мрежа на тяхна територия да бъдат освободени от винетни такси, но след като те поемат разходите за поддържането им, припомни Терзийски. Получихме искания от няколко общини за прекласиране на пътищата от републикански в общински, които са разгледани от Пътната агенция, посочи той.

Предвид недостига, как ще бъдат финансирани нови отсечки и трябвали софиянци да плащат за пътища, които основно обхващат транзитен трафик? Въпросите остават отворени. От друга страна други общини като Пловдив са с вързани ръце. Заради териториалния обхват на общината, в която не влиза дори околовръстното, всички пътища след табелите на града изискват задължителна винетка. Тук няма и възможност условията да бъдат променени, тъй като т.н. "предградия" попадат в други общини - "Родопи" и "Марица". За да се стигне до отпадане на винетка трябва границите на Община Пловдив да бъдат променени, това обаче ще наложи същите въпроси в омагьосания кръг - трябва ли пловдивчани да плащат за пътищата с транзитен трафик?