Една стара поговорка гласи : „крушата не пада по-далеч от дървото”. Това важи в пълна сила за децата и родителите им, когато говорим за навици и модел на подражание.

Много родители смятат, че „дигитализацията” на обществото вреди на децата, защото те прекарват все повече време пред смарт устройствата, загърбвайки старите традиционни игри пред блока и истинското живо общуване с връстниците си. В последните години тази дигитализация все повече навлезе в живота ни, а пандемията ускори нуждата от използването на все повече смарт устройства в ежедневието ни. Освен да използват телефоните, таблетите и компютрите си за игри, филми и развлечения, децата вече на практика живеят с тях – учат онлайн, общуват онлайн във виртуални стаи, организират си онлайн срещи.

Ново проучване на Kaspersky в световен мащаб разкрива пряка връзка между времето, което родителите и техните деца прекарват пред дигиталните устройства. Колкото повече часове родителите прекарват в работа с дигитални устройства, толкова повече часове децата прекарат пред своите. Данните показват, че 82% от възрастните и 70% от малчуганите са ежедневно поне по три часа с джаджи в ръка и че децата вероятно копират времето, което родителите им прекарват в използване на устройства.

Децата винаги наблюдават и копират това, което правят родителите им - това важи и за дигиталните им навици. Ако децата виждат, че родителите им постоянно използват устройствата си, те ще считат подобно поведение за норма и също ще прекарват много време онлайн. Въпреки че понякога може да е трудно да бъдеш модел за подражание, родителите трябва да осъзнават влиянието на своите действия върху поведението на децата си и да се опитват да дават пример, когато става въпрос за правила, свързани с времето, прекарано пред екрана.

Резултатите от проучването показват връзката между времето, прекарано пред екрана, от страна на родителите и децата. По-голямата част от децата и възрастните - 48%, използват устройствата си по едно и също време през деня - в продължение на 3-5 часа. Освен това по-голямата част от родителите са убедени, че както те така и децата им прекарват доста време онлайн.

Резултатите също показват, че децата активно адаптират начина, по който използват устройствата, въз основа на начина, по който ги използват техните родители. Например, когато 80% от родителите прекарват по-малко от 2 часа на ден пред устройства, техните деца правят същото. Ако възрастните използват своите устройства повече от 2 часа на ден, децата е също толкова вероятно да направят същото, като едва 19% от случаите показват, че децата, които имат такъв пример пред себе си, прекарват по-малко от 2 часа на ден пред смартфона, таблета или компютъра.