11-годишно момченце от Пловдивско, лишено от родителска грижа, мечтае да стане като Меси. В писмото си към Дядо Коледа детето си е пожелало топка с лика на своя любим футболист, с която да тренира уменията си. Момченцето е сред 159-те деца в областта, които ще получат подаръци за празниците благодарение на операция „Плюшено мече”. Кампанията стартира вчера и списъците с детски желания от цялата страна вече са публикувани на сайта plushenomeche.org.

Освен играчки, децата и младежите, настанени в различни центрове и защитени жилища, са пожелали дрехи, обувки, спортни принадлежности, козметика, гримове, бижута, книги. Членовете на сдружение „Различни но равни” пък искат ваучери за храна. Час от институциите имат нужда от електроуреди, перилни препарати, шампоани, четки и пасти за зъби, посуда, спално бельо и дрехи, хранителни продукти.

Всеки, който желае да влезе в ролята на Дядо Коледа, трябва да избере на кое дете точно да купи подарък и да го заяви срещу името му. Определени са и пунктове, където закупените подаръци да бъдат занесени, след което на Коледа те ще бъдат връчени на малчуганите. Изискването е подаръците да са нови и да отговарят на персоналното желание на съответното хлапе. Организаторите предупреждават, че подаръците трябва да бъдат надписани с прякора, пола и годините на детето и институцията и да са опаковани празнично. Ако се купуват играчки, които работят с батерии, следва те да бъдат заредени, а също и да имат резервни батерии или зарядно за тях. 

От тази година всеки дарител има личен профил в сайта, в който може да види на кого е дарявал и на кого дарява сега. Преди края на срока за получаване на подаръка в пунктовете, ще получи напомнящ имейл. И още един, когато подаръкът му е предаден на съответния малчуган.  

„Миналата година посетихме над 9 000 деца и младежи в неравностойно положение. Благодарим Ви, че правите всичко това възможно!”, написаха във Фейсбук страницата си организаторите.

Кампанията стартира преди 12 години. Създател е Михаела Стойкова от Бургас. Идеята  дошла от една подобна кампания в Лондон, където учила преди години - „Денят на кутията за обувки”. В нея хора пълнят кутии с детски играчки и малки подаръчета и ги изпращат в организация, която ги разпределя между деца в неравностойно положение. Михаела решила да зарадва за Коледа децата сирачета от Дом „Ал. Г. Коджакафалията“.  Неин съмишленик е Виктор Бачкаров. Преди 12 години те събират дрехи и играчки втора употреба и ги носят лично в дома.  Доброволците през годините се увеличават както и градовете и домовете за сираци.

Днес кампанията „Плюшено мече“ е една от най-големите дарителски кампании в България.