Градчета с магазини и  модерни ритейл паркове. Така виждат бъдещето на потреблението и клиентските нагласи, участниците в големият ежегоден  форум за строителство BalRec, който събира водещи инвеститори, финансови институции,  консултанти, проект мениджъри, адвокатски ĸaнтopи и експерти, ангажирани с най-мащабните проекти и сделки в сектора. Акцентът тази година бе върху състоянието и инвестиционната среда в ключовите пазарни сегменти: офис, ритейл, жилища,  индустрия и логистика, хотели, както и растящите алтернативни класове активи.

През 2025 година в столицата ще се появи първият в България outlet village, или градче с магазини. Този формат на пазаруване е изключително разпространен в Европа.  Търговският парк ще се намира на „Ботевградско шосе” и ще бъде най- големият на Балканите с търговска площ от 85 хил. кв. м. Там ще бъдат отворени big box магазини, както и зона за хранене и услуги. На втория етап е предвидено създаването на outlet village, а на третия – строителен хипермаркет с площи от типа „направи си сам“. Бъдещият outlet village очаква 8 милиона посетители годишно и оборот от 25 млн. евро. Предвидени са 50 магазина, като 45% ще бъдат отредени за модни брандове, а 29 на сто – за спортни стоки. Останалите ще бъдат разпределени между магазини за аксесоари, оптика, бижута и бельо.

В България  форматът на търговските паркове започна да се развива силно след пандемията от COVID-19, докато съседни страни като Румъния и Сърбия развиваха паралелно двата вида търговия – в молове и ритейл паркове. „Търговските паркове дават възможност в по-малки населени места да се организират такъв тип концепции, при които местните жители да могат да намерят всичко на едно място вместо да ходят до по-голям град, за да напазаруват необходимите им стоки“, коментира Роман Романов, мениджър управление на имоти в Regents Property Advisor.

Според Димитринка Раковска, мениджър търговски площи в Colliers International, моловете и ритейл парковете са търговски формати, които не се самоизключват – различните типове търговци намират място в единия или другия формат, а някои от тях и в двата. Бурното развитие на търговските паркове не е за сметка на забавяне при моловете благодарение на високите все още нива на потребление у нас, отбеляза тя. Повечето търговски центрове се радват на близка до сто процента заетост, а проучване на Colliers е установило, че наемателите в моловете са доволни от темпа на нарастване на продажбите си през последните години.

В същото време за наематели в новите търговски паркове в крайните квартали на големите градове те са допълнителна възможност клиентите им да ги посещават по-често, отбеляза Инна Бояджиева, мениджър лизинг и експанзия в LPP Fashion Bulgaria.

Заради бързото развитие на търговските паркове през последните години България вече изпреварва Полша по показателя търговска площ на 1000 души население – 66 кв. м спрямо 60 кв. м, сочат данни на Cushman & Wakefield Forton, цитирани от Георги Муховски, заместник-мениджър търговски площи в консултантската компания. България обаче е далеч от лидерите в региона Чехия и Унгария, където търговската площ на 1000 души население достига съответно 183 и 173 кв. м. Нивото у нас е близо до това в Сърбия и е по-ниско в сравнение с Румъния.

Тези данни според Муховски сочат, че има възможност за развитие на още ритейл паркове у нас. Но съществуват и пречки – по-ниската покупателна способност на населението в сравнение останалите страни в региона и съсредоточаването на богатството в малка група хора, добави той. „Голяма част от потребителите в България могат да покриват само основните си нужди за разлика от чешките потребители, например, които могат да отделят повече средства за по-скъпи стоки или по-големи количества. Това ни кара да бъдем умерени оптимисти за развитието на ритейл парковете в краткосрочен и средносрочен план“, отбеляза Муховски.

Локацията е от основно значение при вземането на решение за откриване на нов ритейл парк. От важно значение за инвеститорите в търговски паркове са също икономиката и демографията на града и региона, отбеляза Тодор Левенов, ръководител направление нови проекти и модернизации в Кауфланд. „През последните години сме се насочили към големи градове, но в същото време внимаваме за локации, които имат потенциал за развитие на индустрия и леки производства, тъй като това е устойчивата част на бизнеса“, каза той.

Клиентите на ритейл парковете в градовете се променят - все повече предпочитат да не губят много време в пазаруване, правят по-малък на брой, но по-големи покупки, тенденция, която беше характерна и по време на пандемията, отбелязаха експертите. Форматът на търговските паркове също се променя и в тях навлизат включително нов тип наематели като фитнес зали, киносалони, има планове за обособяване и на офис пространства, включително на втори или дори на трети етаж. Интересът на новите наематели е мотивиран основно от бързия достъп, който ритейл парковете предоставят.

Високата все още инфлация, както и разходите за енергия и транспорт са основни предизвикателства както за инвеститорите в търговски паркове у нас, така и за наемателите, сочи проучване на Colliers International. При търговците предизвикателство е също подборът и задържането на персонал, а при инвеститорите и собствениците – по-високата цена на кредитите.

Недостигът на работна ръка в някои случаи дори забавя експанзията на търговските вериги. В същото време той стимулира креативността им при създаването на нови формати, които да им позволяват да увеличат ефективността си с по-малък човешки ресурс, отбелязаха участниците в дискусията.