Какви промени трябва да се направят в организацията на движението в Пловдив, за да може да се намалят задръстванията? Предвиждате ли промени с публичния транспорт, от чиято услуга хората не са доволни? Как може да се реши проблемът с паркирането?

С тази тема започват поредицата от материали на TrafficNews, която ще засегне 8 въпроса от първостепенно значение за развитието на Община Пловдив.

Идеята е, като обществено отговорна медия, да представим на пловдивчани акцентите в програмите на кандидатите на напълно равни начала.  Участниците в анкетата са седем – кандидатите за кметове на ГЕРБ – Здравко Димитров, НФСБ/ВМРО – Славчо Атанасов, БСП – Николай Радев, ЗС „Александър Стамболийски” – Георги Колев, Съюз за Пловдив – Дани Каназирева, Демократична България – Атанас Костов и Кауза Пловдив – Николай Бухалов.

Ето и техните отговори:

Здравко Димитров – ГЕРБ: Правим кръстовища на две нива, където е възможно. Нагласяме по нов начин системата за светофарите

Това са управленски въпроси, а не въпроси, на които можем да дадем отговор в изборната кампания. Те трябва да дадат на първо  място специалистите като се сформира новото управление. Решенията ще дойдат след експертен анализ. Като кмет аз ще гарантирам взимането на решение и реализирането им. За да съм по-конкретен - ще анализираме как да се регулират по-добре светофарите и вариантите за зелена вълна -  проект, който чака от 30 години. Левият завой на важни кръстовища е прекалено дълъг като времетраене, създава огромни опашки. Шофьорите се изнервят, хората закъсняват за работа. Ще проверим дали е възможно инфраструктурно решение, с което да избегнем прелеза на Пещерско шосе. Където може, кръстовищата ще станат на две нива, например - до Водната палата, до Сточна гара, до Аграрния университет. Ще бъде осъществена най-после връзката между „Южен“ и Западен“ на „Модър“ – „Царевец“, проект, който лично съм иницирал като районен кмет. Важно е да завършим и втория етап от новия бул. „Северен“, който ще изведе трафика от „Източен“ и „Тракия“ към магистралата, без колите да преминават през широкия център. Всичко това ще облекчи трафика. На първо място обаче искам да чуя мненията на пловдивчани и идеите на експертите. Иначе е ясно, че лекарствата за трафика са две – подобряване на пътната инфраструктура с широки булеварди и кръстовища и по-добра организация на движението. В София с 90 млн. лева бяха изградени 5 кръстовища на две нива, които отпушиха най-конфликтните точки и огромно кръгово на Лъвов мост. Това направи придвижването по-бързо, макар в София трафикът да е в пъти повече от пловдивския. Убеден съм, че ще се справим в следващите 2 - 3 години. 

Що се отнася до обществения транспорт, тук пак трябва задълбочен експертен анализ. Искам да направим допитване до всички хора, които ползват обществения транспорт. Идеите и предложенията за промяна на маршрути, нови линии и графиците за движение на автобусите трябва да дойдат от тях.

По отношение на паркирането също ще възложа изработване на трайни и добри решения. Занапред няма да допускам да се строят нови жилищни сгради, без да бъдат осигурени достатъчно гаражи или паркоместа.

Общината вече има много добра практика с изграждане на локални паркинги край блоковете. Има идеи и за изграждане на многоетажни паркинги в центъра и буферни в широкия център. Естествено, за всичко това ще трябва да се намерят пари. В сферата на инфраструктурата ГЕРБ не се нуждае от реклама особено в Пловдив. Това се доказва с развитието на града от последните 8 години. Ще обезпечим финансово нови 4 години на инфраструктурно развитие на Пловдив. Това е нещо, което аз мога да гарантирам.

Славчо Атанасов – НФСБ/ВМРО:  Реализираме забавените инфраструктурни проекти,  ревизираме Транспортния проект

Никога проблемът с движението в града не е бил толкова тежък и извън контрол. Намесата тук трябва да е спешна и в няколко посоки:

Ревизиране на „интелигентната система за контрол и управление на трафика“ и промяна на програмирането й. Сега циклите на светофарите не са адекватни, предизвикват задръствания, вместо да ги предотвратяват. Центърът за управление трябва да може в реално време да прилага и ръчно управление на кръстовищата, за да разтоварва бързо критичните участъци. В момента умишлено е увеличено времето за ляв завой в целия град, което влошава нещата. Тази концепция за управление на трафика в града трябва спешно да се замени с нова. Това и ще направим.

 Правилно планиране на ремонтите и драстично намаляване на сроковете за изпълнение на обектите. Осем години общината постъпва така, сякаш никога досега в града не са планирани и правени ремонти, бяхме свидетели на едно желание да се започне да се копае, без да е помислено до какво ще доведе това зле организирано действие. Градът беше блокиран години наред!? Спасението е в правилното планиране на ремонтите и значително намаляване на сроковете, които общината залага в обществените поръчки.

-Нужно е развитието на нова инфраструктура, която да олекоти движението. Тук Пловдив доста изостана в последните няколко години, защото усилията на общината бяха насочени в козметични по смисъла си ремонти, а не в изграждането на обекти, които да развържат движението. Замразяването им спря развитието на града и доведе до сегашната критична ситуация с трафика. Ние ще съживим и ще започнем да осъществяваме тези проекти - „Модър - Царевец“, пробивът на Водна палата, новия мост над Марица, разширяването на „Пещерско шосе“, с партниране с държавата - затварянето на Околовръстния ринг – за да изведем тежкотоварните автомобили от Пловдив, Голямо Конарско шосе, довършване на бул. „Северен“ – до Карловския надлез, за да облекчим движението.

 Прецизиране на Синята зона – безплатно в часовете за отвеждане и взимане на децата пред училища и  детски градини, пред болници . Тази идея излезе от срещите, които правя с хората по райони. Нужно е ревизиране и на целия обхват на Синята зона в града, както и автоматизиране на услугата. Приходите от нея ще се насочат към изграждането на нови паркинги и парко места, което е вторият по тежест проблем на Пловдив. Решението е в изграждане на нови места за паркиране локално, на модулни конструкции в центъра на възлови места и буферни зони по районите. Определяне на нови места за паркиране по кварталите, където масово автомобилите са в зелените площи.  

Ние имаме по-високи изисквания към фирмите от градския транспорт, ще ревизираме веднага неработещата електронна система за таксуване и управление. Считаме, че общината трябва да основе своя фирма за електрически транспорт, да спечели евросредства и да въведе модерен и екологичен транспорт. Ще отворим горещ телефон за сигнали, ще възстановим спирките там, където липсват.  

Николай Радев – БСП: Въвеждаме нова схема на движение в центъра, променяме маршрутите на автобусите

 След изхарчените десетки милиони за реализирането на Транспортния проект бяха изградени нови светофарни уредби, чието включване в работеща електрона система би довело да облекчаване на задръстванията по кръстовищата. Трябва да се потърси отговорност от кмета Тотев и екипа му за изплатените средства на испанската фирма „Индра системс” . Може да се намери  юридически възможности фирмата изпълнител да довърши в пълен обем проекта, за който й е платено. Спешно трябва да се стартира реализирането на инфраструктурни проекти, водещи до извеждането на транзитно преминаващите превозни средства от града. Създаването на нова автогара за междуградски и международни автобусни превози в покрайнините на града ще спре навлизането на големи автобуси в Централната градска част.  Наложително е въвеждането на нова схема на движение в ЦГЧ и кварталите с тесни улици, като специалисти (но не като сегашните управляващи общината) определят опциите за еднопосочно движение улици , на които е възможно да се паркира и булеварди и улици, на които да се въведат бус ленти . Въвеждането на тези бус ленти ще облекчи и ускори предвижването на автобусите от градския транспорт. Това налага промяна в автобусната схема, за да могат пловдивчани да се предвижват лесно между две точки в града. С влизането в действие на електронната система по Транспортния проект гражданите ще закупуват от общинско предприятие електронните си билети. Това ще задължи Община Пловдив да осъществява стриктен контрол върху таксуващите се граждани и в много по-голяма степен върху услугата, предлагана от автобусните превозвачи – стриктно спазване на разписания, комфорт – чистота, топлина през зимата и прохлада през лятото, и вежливо отношение на шофьорите.

На всички е ясно, че изграждането на многоетажни паркинги ще подобри въпроса с паркирането, но много по-ефективно  е спазването на законовата уредба, която изисква с всеки нов строеж да бъдат подсигурявани необходимия брой паркоместа. Безконтролното разширяване на Синята зона с цел прибиране на пари от управлението на ГЕРБ силно затрудни възможността за паркиране на хората, чиито домове са в нейния обхват. Търсенето на места в околните квартали доведе до намаляването на паркоместата и за живеещите в тях. Така, търсейки пари за бюджета на Пловдив, се създадоха проблеми за пловдивчани. Проблемът в организацията на движението се поставя на едно от първите места.

Георги Колев – ЗС „Александър Стамболийски”: Правим бърз и удобен градския транспорт, внедряваме модерни технологии в управлението на трафика

Планираме :

- Създаване на общинско предприятие „Градски транспорт” и интегриране на всички форми на обществени услуги в сферата за чист, бърз, удобен и безопасен градски транспорт

- Приоритетно изграждане на инфраструктурния проект Модър-Царевец

- Спешно проектиране и изграждане на вътрешно кръгово движение за улесняване придвижването в града

- Изграждане на многоетажни и буферни паркинги

- Подобряване и увеличаване на пешеходните зони

- Внедряване на модерни цифрови технологии за умно и интегрирано управление на трафика и даване предимство на пешеходците и градския транспорт, управление на трафика в реално време

- Контрол по паркирането в целия град и приоритетно по отношение на забраната за навлизане в зелените площи, увеличаване броя на паркоматите

- Свързване и доизграждане на веломрежата

- Прозрачно управление и контрол

Създаването на общинско предприятие „Градски транспорт“ е една от основните идеи в програмата ни. Пловдив е единственият голям град у нас, в който градският транспорт е изцяло частен, а това изключва кандидатстването по европейски програми.

Не на последно място е проблемът с превозвачите, които периодично се оплакват колко недостатъчни са субсидиите и компенсациите, които получават, и как Община Пловдив води на техен гръб социалната си политика.

От друга страна, всички конкурси за разпределение на линиите се обжалват „до дупка“, което показва, че едва ли тази дейност е толкова губеща. Няма особена логика бизнесът да проявява ентусиазъм към дейности, които водят до загуби, т. е. трябва да бъде направен обстоен анализ на цялата система за заплащане на превозвачите.

Решаването на проблема със задръстванията също пряко зависи от качеството на градския транспорт – ясно е, че ако той  е добър, поне част от хората ще слязат от колите си. Резерви има и в т. нар. умни светофари – идеята  да има отделна секция за всяка посока на движението е  добра, но има кръстовища, на които понякога чакат всички - просто защото няма коли, планиращи ляв завой, примерно. Продължителността на зеления сигнал може да се регулира в Центъра за управление на трафика, но това не се прави. Ясно е и че трябва да бъдат изградени буферни паркинги около центъра, за да имат алтернатива хората, които са склонни да походят пеша, вместо да търсят половин час къде да паркират.

Разработваме проект за цялостна система за велосипеди под наем. Това може да стане на принципа на публично-частното партньорство, което ще намали разходите на общината.

Най-големите производители на велосипеди не само в България, а и в цяла Източна Европа се намират именно в Пловдив, но на този етап администрацията не се е обърнала към тях за реализирането на един толкова важен  за трафика,  паркирането и екологията проект. Не трябва да се пренебрегват и електрическите тротинетки, когато бъде готова нормативната база за ползването им.

Убедени сме, че ресурси има, че с постоянна работа и диалог с гражданите, ще можем да решим бързо и ефективно неотложните проблеми в градския транспорт.

Дани Каназирева – „Съюз за Пловдив”: Създаваме зелени вълни по булевардите, трябва нова схема за автобусите 

Това са три от най-важните теми, които засягат всеки един пловдивчанин. При хилядите ми срещи досега няма човек, който да не попита за трафика, за транспорта и за паркирането. Конкретните решения за разтоварване на трафика за мен са на първо място правилното регулиране на светофарите. Към настоящия момент, въпреки така наречените „умни“ светофари трафикът е пълен хаос. Категорично считам, че трябва да има проучване на транспортното натоварване, проектиране на нови фази на светлинните сигнали, създаване на така наречените „зелени вълни“ и съобразяване с необходимата организация на движение. На второ място трябва да бъдат взети мерки за разтоварване на движенията на четирите моста, където се получават тапи в сутрешните и вечерните часове, включително да се премине и към ръчно регулиране. Към това като прибавим задължителните за града ни проекти, които чакаме от години - пробива на Водната палата, реконструкция и разширение на с булевард „Марица-север“, в район „Южен“  - ул. „Даме Груев“ и бул. „Александър Стамболийски“, който е превърнат в селски път, а натоварването е огромно, както и с продължение на бул. „Македония“, довършване на проекта за разширение на Коматевско шосе, също така дългоочаквания проект „Модър – Царевец“, който да свърже районите „Западен“ и „Южен“, трафикът значително ще се облекчи, защото милиони потънаха без Пловдив да добави и един сантиметър нова инфратсруктура.

Следващата тема относно транспорта – възстановяването на екологичния транспорт ще бъде приоритет за нас, чрез създаване на ново общинско предприятие „Градски транспорт“, което да кандидатства по европрограми за финансиране и закупуване на електроавтобуси и тролейбуси, включително и за контактната мрежа, която Общината остави да се разпадне и да бъде, в прав текст, открадната от пловдивчани. На следващо място – нова актуализация и нова транспортна схема, задължително повече автобуси сутрин и вечер, събота и неделя и празничните дни и нови връзки между отделните райони, защото това са основните оплаквания на хората. Или конкретно: 1. Подобряване на градската транспортна схема след подробен и обективен анализ; 2. Проучване на пътникопотока и идентификация на зоните, в които автобусите са недостатъчни или изобщо ги няма, нови връзки между шестте района. 3. Увеличаване на броя на автобусите с предимство в часовете, когато ученици и работещи отиват или се прибират от училище или работа. 4. Повече часове работа за градския транспорт – от по-рано сутрин до по-късно вечер, събота и неделя и през празничните дни. 4. Специални маршрути до парковете в покрайнините на Пловдив. 5. Строг контрол в спазването на разписанията.

Относно паркирането – на първо място стоп на разпродажбата на общински имоти и отреждането на малкото останали имоти за паркинги в районите, анализ на Общия устройствен план и там, където позволява и има все още общински петна изграждането и на многоетажни паркинги, както е в цяла Европа, анализ и на инфраструктурата по районите и изграждането на паркоместа тип „джобове“ там, където тротоарите позволяват, но задължително пред търговските обекти, за да се създаде удобство, както на клиенти, така и на търговци, които плащат най-високите данъци и такси.

Николай Бухалов – „Кауза Пловдив”: Нови пътни връзки ще облекчат трафика,  махаме автобусите "щъркели"

На първо място - транспортната схема трябва да бъде оптимизирана. Смятам, че е необходимо да се създаде ОП „Обществен транспорт” и да се извършва мониторинг на транспорта. Една от идеите ни е общината да създаде общинска транспортна фирма и, чрез финансиране от европейски програми, да закупи електрически автобуси. Така ще се постигне двоен ефект – от една страна транспортът ще бъде екологичен, а от друга – драстично ще бъде намалено замърсяването на атмосферния въздух в града.  Таймерите на светофарите, които бяха сложени по предложение на „Кауза Пловдив“ преди години  бяха добро решение и е хубаво да се възстановят. Малките автобуси, т.нар. „щъркели”, са изключително неудобни за пътниците и трябва да се махнат. Предвиждаме автобусите да се движат до 23 ч. всеки ден, а през уикенда – до 24 ч.

Цената на месечните карти за преференциално пътуване на ученици, студенти и пенсионери, трябва да бъде намалена. Сега картата е 16 лв. за всички линии, но при добра организация може да се предостави възможност за избор от няколко линии на половин цена, 8 лв. Освен това пътниците ще бъдат облекчени, ако им се предложи еднодневен билет за няколко линии, а за чужденци и гости от други градове – тридневен билет за няколко линии плюс отстъпка от таксата „вход” за някои забележителности.

Има нужда от създаване на няколко важни транспортни връзки: до летище Пловдив, директна транспортна линия за свързване на бул. „България” с бул. „Източен” и бул. „Мария Луиза”.

Тук е мястото да кажа, че, колкото и да е дълготрайна паважната настилка, тя не е подходяща за натоварените улици. Помните какво беше по бул. „Шести септември” в участъка от моста Адата до бул. „Мария Луиза” – неравен и с дупки. Сега, след ремонта, там е удоволствие да шофираш. Предвиждаме премахване на паважа по Пещерско шосе, в участъка между булевардите „Васил Априлов” и „Копривщица”. Там има възможност да се изградят по две ленти в двете посоки.

 Трафикът ще бъде облекчен, ако се направят още еднопосочни улици. Там, където е необходимо и има възможност, улиците да се разширят, за да се изгради допълнителна секция, както тази за левия завой на бившата Патологична бременност на бул. „Цар Борис III Обединител”. Предвиждаме реорганизация на движението и по бул. „Копривщица” -  платното от източната страна на ЖП линията ще бъде с движение от юг на север, а от другата страна – обратно.

Не на последно място поставям изграждането на многоетажни и подземни паркинги. Предвиждаме три многоетажни паркинга в район „Централен”, за които вече има определени места: бившият ДКЦ6 на ул. „Любен Каравелов” 5, бившия ТЕЛК на ул. „4 януари” 36 и зад KFC на бул. „Източен”. Във всички останали райони ще има по един многоетажен паркинг.

Атанас Костов - "Демократична България": Стимулираме хората да слязат от колите, превръщаме градския транспорт в атрактивен и удобен 

Всеки пловдивчанин страда от транспортния хаос, въпреки неефективно платените пари за „умни“ светофари. Градът е в тежка транспортна криза, а властта е неспособна да намери и приложи решения на този проблем. Нашите незабавни и дългосрочни решения за следните:

В краткосрочен план:

- Преразглеждане на функционирането на всички светофари в града, с оглед на спецификата на всяко едно конкретно кръстовище;

- Нулева толерантност към шофьорите, които си позволяват да спират на главни булеварди или други забранени за това места;

-  В пиковите часове трафикът да се управлява от регулировчици до момента на правилното функциониране на всички светофарни уредби.

Решения в средносрочен план:

- Приемане на радикален стимул на гражданите да слязат от колите и да се качат на градски транспорт;

- Подобряване на условията, които предлага общественият транспорт, е изцяло мярка, насочена към разтоварване на трафика в града.

- Проектиране и строителство на нови пътни артерии (Марица север; мостът, свързващ бул. Копривщица с бул. България и т.н.).

Решения в дългосрочен план:

Инфраструктурата и стратегията за паркиране в Пловдив трябва да са подчинени на целта гражданите по собствена воля да оставят колите си и да се качат в автобуса. Това е възможно само и единствено, ако общината успее така да структурира транспортната мрежа, че тя да  разполага със „защитени коридори“ на възможните за това места и  общественият транспорт да има приоритет в кръстовищата.

Организацията на движението и инфраструктурата трябва да са изцяло съобразени с концепцията на обществения транспорт.

Част от този съществен разговор е и стратегията за паркиране, която трябва да се съобрази изцяло със стратегията на пътно транспортната система и основно на обществения транспорт.

Очаквайте – кандидатите за данъчната политика на Община Пловдив и намирането на финансиране за инфраструктурните обекти.