Наред с кооперациите, които никнат като гъби в центъра на Пловдив, все по-често фасадите и калканите на сградите се използват като рекламни площи. Това е допълнителен доход за собствениците на сградите, но в същото време променя по недотам естетичен начин визията на града. 

 През последната седмица получихме няколко сигнала за рекламни съоръжения, разположени върху фасади в центъра. Единият се намира на калкана на къщата, която се намира непосредствено до Форум Север, а другият - на фасадата на нова кооперация на Сточна гара. 

Запитване на TrafficNews до община Пловдив и район "Централен" установи, че за въпросните съоръжения са поставени без разшение и съгласуване. Общинският инспекторат също направи проверка и установи, че собствениците на сградите не могат да представят документи за паната. 

Според Наредбата за реда за издаване на разшение за поставяне и ползване на рекламно - информационни съоръжения върху недвижими имоти на територията на Община Пловдив заявление за издаване на разрешение за поставяне на РИЕ се отправя до:

2.  Кмета на съответната районна администрация, когато се касае за разполагане на РИЕ върху частни имоти, с изключение на тези, които попадат в публичните пространства на пешеходна зона I на гр.Пловдив: площад „Централен” – ул.”Княз Александър I Батенберг” – площад „Римски стадион” – ул.”Райко Даскалов” – до Пешеходния мост и прилежащите им пешеходни пространства.

4. Разрешение за поставяне на РИЕ върху недвижими имоти общинска собственост и имоти собственост на физически и юридически лица, които попадат в публичните пространства Групов паметник на културата /ГПК/ „Филипопол – Тримонциум – Пловдив” се издава от Кмета на Община Пловдив въз основа на одобрена схема от Главния архитект на община Пловдив, след изпълнение на следните изисквания:

-РИЕ се поставят предимно в зоната на партерните етажи в горната 1/3 част, с изключение на РИЕ с кампаниен характер и/или съпътстващи културни мероприятия. Когато РИЕ се поставя в зоната над партерния етаж, разположението му следва да бъде доказано с цялостно фасадно решение за сградата;

-Поставените върху фасадата РИЕ следва да съдържат информация и реклама, отнасящи се за търговските, обслужващите и др.обекти в сградата;

"На собствениците на двете сгради са направени предписания. До края на седмицата те трябва да представят необходимите документи или ще им бъде съставен акт" коментира началникът на инспектората Борислав Димов. 

Всъщност въпросната наредба далеч не отразява всички възможни варианти, които биха осигурили естетичен вид на градските фасади. В този ред на мисли можем да припомним, че рекламните елементи на магазините по Главната все още не могат да бъдат унифицирани, тъй като промяната на ПУП-а, необходим за да може да се приложи наредбата, все още се обжалва в съда. 

Но ако няма единни правила, всеки от живеещите по централните булеварди / а и не само/ може да реши да превърне терасата си в рекламно съоръжение , за да си осигури допълнителен доход. А колко кретивен може да бъде българинът в това отношение си личи от невероятните конструкции, с които се затварят тераси и веранди.