Камарата на архитектите в Пловдив е срещу събарянето на Партийния дом и издигането на сграда на операта на негово място. Това стана ясно от становището  на професионалната гилдия, което днес бе внесено в Общинския съвет. 

Пловдивските архитекти против събарянето на Партийния домСградите не са политически субекти. Те са архитектурни свидетелства на стила и духа на времето, в което са изградени и наше задължение е да ги опазим

Експертите защитиха мнението си с няколко основни аргумента. Те акцентираха върху това, че има множество очевидни недостатъци - малка площ, липса на удобни комуникации за обслужване на сценографски съоръжения и декори, липса на условия за паркиране, очакван конфликт с археологията на подземно ниво. В становището си те подчертаха, че сградата има своята архитектурна стойност и не би следвало да бъде събаряна. 

Съдбата на Партийния дом – да бъде ли съборен или не, ще бъде решена на сесията на 2 август или най-късно в началото на септември. Входираното от фондация „Дом за Пловдивската опера” предложение е разгледано от две комисии на Общинския съвет, но за трябва да бъде обсъдено от съветниците в още няколко, стана ясно на днешната сесия.

Дискусията около една от знаковите сгради на пл. „Централен” се разгоря след предложението на фондация „Дом за Пловдивската опера”за събаряне, внесено в края на месец май.  Инициативата за построяване на сграда на музикалната институция стартира преди две години. Повече от 15 хиляди пловдивчани подкрепиха идеята с подписите си. 

След това на открито обсъждане бяха представени възможни пространства за построяването на Дом на операта – в Щаба на армията зад пл. „Съединение”, в Международния панаир, на мястото на Централна поща, на подходящи терени в районите „Северен” и „Тракия”. Обмисляше се вариантът културната институция дори да влезе в кино „Гео Милев”. 

През април 2017 г. се стигна до куриозната ситуация на правителствено ниво да бъде подкрепена идеята за сграда на мястото на Палата №1 в Панаира. В последствие обаче и това предложение отиде в небитието. 

Ето няколко мнения на авторитетни личности, които имат отношение към културата,  архитектурата и бъдещето на Пловдив: 

 

Александър Секулов, писател: Съдбата на Партийния дом е свързан с визията на площад "Централен"

  

Темата за съдбата на Партийния дом е тясно свързана с въпроса как ще изглежда площад Централен, как ще бъде експониран Форумът, каква ще бъде съдбата на Централна поща, на Военния клуб, ще бъде ли ул. „Иван Вазов” пешеходна зона.  Другото е дискусия на парче. Не съм експерт, но смятам, че предизвикателството е да се предложи интегриран подход в промяната на цялото това централно пространство.  Важно е, защото в градската среда има пейзаж, има минало, има архитектура, археология! Как ще бъде експонирано в съзвучие всичко това? Как ще бъде овладяно първо функционално, а после и архитектурно? 

За мен е изключително важно да се осмисли функцията на Централна поща.  Става дума за голяма масивна сграда.  Защо тя не бъде трансформирана в пространство за култура? Там има огромни  зали, които могат да бъдат да бъдат използвани по-функционално. Сградата на пощата е място за забележителен археологически музей, който да бъде незаобиколима атракция. 

 

Асен Асеноворганизатор на фестивала One Dance Week: Пловдив има нужда от център за изпълнителски изкуства

  Харесва ми идеята да се събори сградата на бившия Партиен дом. По много причини, но основната е, че тя скрива прекрасната гледка към Родопите от пешеходната улица на Пловдив.

Не вярвам обаче, че това ще се случи. По същите причини, поради които не се реализира (слава Богу) представеният преди време ужасяващо грозен проект за реконструкция на сградата.

Дали да има сграда на Операта там?

Не! Пловдив има нужда от център за изпълнителски изкуства. Той трябва да може да представя и опера, и театър, и танц, и музика ,и съвременен цирк. И да, теренът, на който се намира сградата на бившия партиен дом е много подходящ за това.

 

Атанас Хранов, художник: Не може в центъра да има сграда, чиято единствена функция е да стърчи

  Не харесвам Партийния дом. Смятам, че сградата е грозна.  Може да е част от историята, но като сграда е изключително грозна. Мястото й не е там, защото спира гледката от Главната  към Родопите.  Ако наистина обаче има архитектурна стойност и трябва на всяка цена да бъде запазена, то единствената й функция не бива да е да стърчи.

В момента в нея са помещават някакви административни служби и канцеларии, които могат да бъдат  преместени другаде. Защото сграда на такова място трябва да бъде достъпна и използвана от много хора.  Така, че ако има смисъл да бъде запазена , нека архитектите , които искат това, да предложат как да бъде осмислена.

 

 

 

Валентин Драгнев, бизнесмен: Пловдивчани преоткриха операта, тя трябва да има собствен дом

 Повече от задължително е градът да има сграда з Дом на операта, достойна за нивото, на което в момента се намира пловдивската опера.  Тя има своята история назад, когато операта е била отделна от филхармонията, минала е през тежки моменти, а след това и трудна реформа, в която операта и филхармонията бяха събрани заедно. Сега има един завършен екип, който прави продукции достойни за европейските и световни сцени. Т.е гледайки днешните резултати, със сигурност операта има своето място заедно с филфармонията, тя се преоткрива от пловдивчани и е много търсена от гостите от страната и чужбина, които приподзнават града като културна дестинация, в която можеш да получиш качествен продукт. 

Дали икономически е обосновано операта да има собствена сграда? Въпросът за стойността на операта и нейното изграждане е ирелевантен. Тя може да бъде самоиздържаща се институцията  на база на своите продукции и всички регламенти, по които тя работи с Министерството на куртурата. Колкото до стойността на самата сграда мога да направя паралел с Колодрума, изграден с пари на общината и данъкоплатците. Това не е тунел, който трябва да взема такси , за да се изплати. Нейната стойност има нематериален характер и се изразява в добавената стойност, която тя дава под формата на образование, възпитание на еститическия вкус и удоволетворяване на културни нужди и потребности. Домът на операта е дом за опера, оперети, балет и симфонични концерти, мюзикъли. За други спектакли,  пърформанси и изпълнителски изкуства има Дом на културата. 

Не мога да дам оценка на Партийния дом като културен артефакт. Позиционирана там, тази сграда носи нерадостни емоции на пловдивчани и ги връща към едни мрачни времена. Важно обаче е как изглежда  визията за площада. Там трябва да има ансамблово решение. За момента няма разчети , които да показват дали на този терен може да бъде побран един Дом на операта. Аз лично винаги съм си представял операта на брега на Марица, леснодостъпна и пешеходно и с кола, със съответната инфраструктура за паркиране. Но ако действително няма къде да бъде построена опера и този терен може да бъде използван с известни компромиси, по- добре е да вървим към реализиране на проекта. 

 

Арх. Веселин Русев: Партийният дом не е архитектурен шедьовър

   Сградата на Партийния дом действително има архитектурна история, тя е дело на известни български    архитекти, но в никакъв случай не е  архитектурен шедьовър или някакво културно наследство. Тя е в    отвратително състояние и мястото й не е тук.  Прилича на хотел и много хора, които не са от града, се    бъркат и смятат, че всъщност Централна поща е Партийния дом.

    За да се направи една красива оперна сграда обаче трябва да има солидно проучване,  да се       преценят габаритите, обемите, необходимите  вътрешни пространства, инфраструктура.  Не съм   сигурен, че мястото на операта е точно там. Звучи ми несериозно някой да внесе предложение да се   събори една сграда и на нейно място да се построи друга, която да е с конкретно предназначение, но   да няма предварително проучване.   Смятам, че ролята на общината тук е много голяма и тя трябва да се отнася по по-адекватен начин към градската среда.

Димитър Инджов, колекционер: Сградата на оператата трябва да отговаря на духа и облика на най- стария град в Европа

  Прекрасна идея е Пловдив да има своя опера! И то сграда, което е измислена, проектирана и създадена за тази цел. Но! Тази сграда трябва, според мен, да бъде достатъчно представителна и отговаряща на културния дух и облик на най- стария град в Европа.  Тя трябва да е ситуирана на правилното място, за да има съответната инфраструктура както за събитията, който се случват там и нормалното им функциониране. Също така да е с  лесен достъп, обслужване  и същевременно да отговаря  на съвременните европейски и световни критерии. 

Архитектът, който ще проектира сградата,  трябва има пространство за творчески полет, не бива да бъде ограничаван.  Там трябва да има един архитектурен ансамбъл. А заради сградите, които са около Партийния дом, ще се получи архитектурна еклектика.

Не мисля, че старата сграда на Партийния дом, която носи със себе си своята история - тя има своята биография, рисувана е дори от Златю Бояджиев / картината е при мен/ - трябва да се събаря. Никъде в цивилизования свят не се събаря така, освен при крайна необходимост . Мисля, че гилдията на архитектите, специалистите в тази сфера, а и дори Министерството на културата трябва да вземат правилно и адекватно решения,  достойно за Пловдив. 

Арх. Илко Николов, член на КАБ-Пловдив и на фондация „Дом за Пловдивската опера”:  Целта бе да активизираме общественото мнение

  Това е становище на колегите, които се бяха събрали на обсъждането на 23 юли – 20 и няколко човека от над 300 членове на Камарата. Т.е. не е становище на цялата Камара на архитектите в Пловдив, а на Архитектурния съвет. Затова настоявах на това събиране хората, които присъстват, да се обозначат. Може да има и други мнения сред колегите.  

Всеки има право на мнение, моята гледна точка е, че  трябва да се коментира, трябва да се говори по темата. Тя трябва да бъде актуална, защото сме я поставили на вниманието на гражданите и на местната власт още преди две години. 15 000 пловдивчани се подписаха в подкрепа на инициативата да има сграда на операта. Дали ще бъде на това място или на друго място е важно, разбира се. Но по-важното е да се определи място, където да има такава сграда. Не е задължително това да е теренът на Партийния дом. Това беше целта на тази предизвикателна идея – да активираме общественото мнение. 

Ако обществото и професионалната гилдия определят идеята за неудачна, да се мисли да други възможности. Пловдивската опера е изключително ценна и важна и трябва да има сграда. 

 

Нина Найденова, директор на Държавна опера-  Пловдив: След четири опита, Пловдив е на път да загуби най- големия си културен институт

   Много спешно трябва да се намери място за пловдивската опера, защото ако и при този пореден опит това не се случи, пловдивчани могат изгубят своя най- голям културен институт. Уважавам мнението на архитектите, но дали наистина имаме нужда от една мъртва сграда в центъра на града? В момента фоайето е пълно с противогази на Гражданска защита. Ние искаме не само дом за операта, но и една нова  сцена  на която да бъдат реализирани  образователни, танцови и други спектакли. Може би този въпрос трябва да бъде поставен на един градски референдум и пловдивчани да решат. 

Благодарение на труда и таланта на музикантите и целия екип на пловдивската опера, в момента в Пловдив вече има оперен туризъм. Много хора идват от чужбина, за да гледат нашите спектакли. Само че това не може да е само един месец в годината. Най- добрата извънстолична трупа е заложник на битови условия. Единственият оркестър извън София, който изпълнява симфонична музика - също. И мисля, че това ще е последния, четвърти опит, да намерим сграда. 

 

Пенка Калинкова, театровед и общественик: Всяка епоха е оставила своя знак на площад "Централен"

 Както съм писала в книгата си "Познатият непознат Пловдив" площад Централен е стечение на противоречия и дисонанси. Всяка епоха е оставила там своя знак – от началото на миналия век е сградата на Военния клуб, от 50-те години на миналия век – хотел „Тримонциум“, от 60-те – Партийния дом, сега зает от служби на общината, от 70-те години – реконструираната сграда на Централна поща. 

Сега искаме да заличим 60-те години, но тогава се строеше здраво и с добри материали и майстори. Ще може ли 21ви век да остави своя забележима следа, или ще предложи поредното противоречие? Мястото за сграда на Операта е малко. Трябва да се вслушаме в мнението на експертите. Те при всички случаи разбират повече от нас. А че трябва операта да има своя сграда, кой би могъл да бъде против? Но дайте да намерим наистина мястото! 

 

 

Пламен Първанов, диригент: Централизацията държи институтите в поза "партер"

  Темата "Дом за пловдивската опера" трябва да се отложи за след общинските избори през 2019. Нека новите управници да включат в своите програми този въпрос с 50- годишна давност. Така ще си проличи, кой наистина милее за пловдивските културни институти! И за да бъда максимално ясен и последователен ,както съм бил винаги през годините, причината Пловдив да няма ДОМ за операта винаги е зависила от София .

Тази централизация държи институтите в положение "партер". Крайно време е тази вилица да бъде премахната. Децентрализация е пътят, по който тряБва да вървят общините! И това е неизбежно. българия продължава да се управлява по модела "централна" власт. Необходими са ново териториално делене и пълна децентралзация. 

 

 

Арх. Радо Тодоров: Партийният дом не трябва да бъде нито събарян, нито обличан в стъкло или някакви модерни материали

  Много искам Пловдив да има своя опера и тя да бъде такава пред, която хората да затаяват дъх. Но мисля, че такава сграда изисква пространство, среда, места за паркиране, възможност за обслужване на целия институт. Категорично съм против събарянето на бившия Партиен дом.Преди време показвах града на един от висшите мениджъри на веригата "Холидей Ин". Той бе възхитен от Античния театър, Стария град, Главната, но пред Централна поща буквално замръзна. Каза, че там на площада, има съвсем различно усещане за пространство. 

Партийният дом не трябва да бъде нито събарян, нито обличан в стъкло или някакви модерни материали. Фасадата трябва да се почисти, да се смени дограмата и бъде дом на градската администрация. 

Макар и да звучи фантастично, смятам че остров Адата е най- подходящото място за опера и там би могла да бъде построена невероятна сграда, която един ден да бъде сред символите на града. Знам, че звучи повече като мечта, но зад всяко велико творение или изобретение, стои една мечта.