Глобалните доставки на смартфони се сринаха през четвъртото тримесечие на 2022 г., което обикновено се счита за голям предпразничен период за пазаруване, в резултат на макроикономическата слабост и слабото потребителско търсене, според фирмата за пазарни проучвания IDC, цитирана от бизнес телевизия CNBC и БНР.
Фирмите за електроника са доставили 300,3 милиона смартфона през трите месеца от октомври до декември, което представлява спад от 18,3% на годишна база, посочва IDC в доклад, публикуван късно в сряда. Това е най-големият спад в рамките на едно тримесечие.
Общо 1,21 милиарда смартфона са били доставени през 2022 г., което представлява най-ниската обща годишна доставка от 2013 г. насам "поради значително намаленото потребителско търсене, инфлацията и икономическата несигурност", отбелязва IDC.
"Никога досега не сме виждали доставките по време на предпразничното тримесечие да са били по-ниски спрямо предходното тримесечие. Отслабеното търсене и големите запаси обаче накараха доставчиците да намалят драстично доставките", коментира Набила Попал, директор изследвания в IDC.
Доставките представляват устройствата, които компании като Apple и Samsung изпращат до търговци на дребно и мобилни оператори. Те не се равняват на продажбите, но дават индикация за търсенето.
IDC каза, че "трудният край на изминалата година поставя очакванията за възстановяване от 2,8% за 2023 г. в сериозна опасност със сериозен риск в посока надолу на тази прогноза".
Apple запази позицията си на производител номер едно на смартфони в света. Американският технологичен гигант е доставил 72,3 милиона iPhone през четвъртото тримесечие на 2022 г., което обаче представлява спад от 14,9% на годишна база, каза IDC. Пазарният дял на Apple по това време беше 24,1%. Спадът дойде, въпреки че Apple пусна най-новите си модели - серията iPhone 14 - преди решаващото предпразнично тримесечие.
Американският технологичен гигант се изправи пред редица проблеми с веригите на доставки през четвъртото тримесечие на отминалата година, след като най-големият завод за производство на iPhone в света в Джънджоу, Китай, беше засегнат от Covid пандемията и от работнически протести.
Samsung, вторият по големина играч на пазара на смартфони в света, отбеляза спад на доставките с 15,6% на годишна база до 58,2 милиона броя. Samsung не пусна чисто нов водещ смартфон през четвъртото тримесечие, но организира събитие на 1-ви февруари тази година, на което вероятно ще покаже новото си устройство.
Китайският производител на електроника Xiaomi, който е на трето място, пък е доставил 33,2 милиона смартфона през четвъртото тримесечие на изминалата година, което е спад от 26,3% на годишна база. Това е най-големият спад сред първите пет играчи на пазара на смартфони, които включват още и китайските производители на смартфони Oppo и Vivo.
"С оглед на намалените с повече от 11% доставки на смартфони през 2022 г., новата 2023 г. се очертава да бъде година на предпазливост, тъй като доставчиците ще преосмислят своето портфолио от устройства, докато търговците ще премислят два пъти, преди да поемат излишни запаси", каза Антъни Скарсела, директор изследвания в IDC .