Главният изпълнителен директор на най-големия европейски авиопревозвач Ryanair заяви, че пътуващите могат да очакват по-високи цени това лято заради закъснялата доставка на самолети Boeing, пише BBC.
Майкъл О’Лиъри каза, че забавената доставка на самолетите ще ограничи капацитета на компанията. В резултат на това, според него, цените на билетите на Ryanair може да поскъпнат с до 10% това лято.
„Ryanair се надява да получи някаква компенсация, но авиокомпанията е фокусирана върху това самолетите да бъдат доставени“, добавя О'Лиъри.
По думите му доставката на 57 самолета Boeing 737 Max 8200 трябва да бъде изпълнена до март, но само 40-45 самолета могат да пристигнат навреме за летния сезон.
Boeing отново е обект на проверки след инцидента със самолет на Alaska Airline през януари, когато, за щатие, нямаше жертви и сериозно ранени, но се наложи аварийно кацане.
Сериозните опасения относно контрола на качеството на новите самолети на Boeing, доведоха до забавяне на производствените темпове.
О'Лиъри заяви, че разходите, спестени чрез хеджирането на гориво, означават, че увеличението на цените на билетите на Ryanair няма да е колкото увеличението от 17% през 2023 г.
Някои други авиокомпании също страдат от ограничения в капацитета, причинени от липса на самолети, добавя той. Проблем с двигателите на Pratt & Whitney, например, остави на земята редица самолети Airbus, използвани от превозвачи като Wizz Air.
Според О'Лиъри това лято „в Европа ще има среда на по-високи цени на самолетните билети“.
Първоначалната прогноза на Ryanair за финансовата годината до края на март 2025 г. беше, че ще транспортира 205 млн. пътници, спрямо 183,5 млн. през предходните 12 месеца.
Предвид по-малкото самолети, може би ще трябва да намалим броя на пътниците от 205 до 200 милиона“, заяви още О‘Лиъри. „Ако капацитетът се увеличаваше, мисля, че цените на билетите щяха да падат“, добави той.
„Комуникираме с клиентите относно това, че някои срокове за доставка може да се променят, тъй като отделяме необходимото време, за да сме сигурни, че всеки самолет, който доставяме, е с високо качество и отговаря на всички клиентски и регулаторни изисквания“, заявява говорител на Boeing.
От компанията добавят, че „съжаляват дълбоко относно ефекта, който оказва това върху техния ценен клиент Ryanair.“ „Работим, за да оправдаем техните опасения и да предприемем действия за подобряване на качеството и ефективността на доставка на 737.“