В началото на месец май 2023 година Европейската комисия (ЕК) представи планове за реформа на шофьорските книжки. С нея се очаква много правила да станат валидни за целия ЕС - например шофирането с придружител за млади шофьори, което засега не е позволено навсякъде в Общността. Освен това хората над 70-годишна възраст ще трябва редовно да преминават през шофьорски тестове, обяснява в своя публикация германската обществено-правна медия АРД, предава "24 часа".
Сега по темата се изказа и транспортната комисия на Европейския парламент. От нея идва настояването за още промени и по-кокретно- за "драстично по-строги правила", каквито не са били предвидени от проектозакона на ЕК.
По-строги правила за млади и възрастни шофьори
Така например транспортната комисия предлага младите шофьори да могат да карат с максимум 90 км/ч. Освен това да им бъде забранено да шофират нощем. Българският парламент прие такава промяна в Закона за движение по пътищата наскоро - тя включва забрана за управление на автомобил от млад шофьор между 22 и 6 часа сутринта.
Друга идея на европейската транспортна комисия е след 60-годишна възраст шофьорската книжка да бъде валидна 7 години, вместо 10. И шофьорите над 60 да се явяват на изпити на всеки 7 години.
Според Карима Дели, председателката на транспортната комисия към ЕП, е важно да има реформи не само по отношение на автомобилния трафик, но и да се осигури безопасността на онези, които са най-заплашени от произшествия на пътя - например велосипедистите. Според Дели, която е от Зелените, шофьорските курсове трябва да имат насоченост и към това, посочва АРД. "Все още има твърде много рискове, свързани с придвижването до работа с велосипед. Или пък с това да оставиш децата си сами да карат велосипед до училище", обяснява Дели пред германската обществено-правна медия. Новата реформа ще обърне внимание и на този въпрос.
Някои политици отправиха критики към някои от новите предложения. Ян-Кристоф Ойтиен предупреждава например, че идеята за различни шофьорски книжки за SUV автомобилите е проблемна. Хората, които искат да управляват автомобили, които са по-тежки от 1800 кг, ще трябва да се сдобият с отделна шофьорска книжка, наречена "В+". Тя ще може да се получава едва след 21-годишна възраст, разяснява АРД.
Германският евродепутат Йенс Гизеке нарича новите предложения абсурдни. "Намирам за особено авантюристично предложението инструкторите по кормуване да бъдат задължени да показват алтернативи на автомобила, а именно пътуването с влак и автобус. Честно казано, това е далеч от всякаква реалност", казва Гизеке.
Предложенията няма да подобрят безопасността на пътя?
Томас Руднер, член на транспортната комисия на Европейския парламент, също има резерви към предложенията: "Зелените предложения няма да имат особен ефект за повишаване на пътната безопасност." Според него освен това не може всички шофьори над 60 години да се слагат под общ знаменател и да се твърди, че всички те представляват риск за безопасността. Той е убеден, че европейците няма да посрещнат добре идеята за седемгодишната валидност на шофьорската книжка за над 60-годишните.
През следващите седмици в ЕП ще се обсъдят и други идеи за реформа на шофьорските книжки. Законодателният процес все още е в начален стадий. Надали всички предложения за забрани и останалите идеи ще останат в законопроекта.