Общините ще могат да следят дали магазини, заведения и хотели са уредили авторските права за музиката, която пускат. Търговските обекти ще трябва да предоставят договорите си с организациите за управление на права, с които легално ползват музикални произведения. В противен случай инспекторите ще налагат санкции до 10 000 лв.

Мярката е само част от промените в Закона за авторското право и сродните му права (ЗАПСП),  които парламентът гласува миналата седмица. До тях се стигна след близо двегодишното забавяне на държавата да внедри европейската директива за колективно управление на авторски права. Заради закъснението България беше застрашена от санкция от Европейската комисия в размер на над 19 000 евро на ден.

С новите правила и затягането на контрола при използването на музика в търговски обекти и заведения ще се подпомогне и финансирането на културни проекти в регионите, което от своя страна ще доведе до развитие на туризма и местната икономика. Причината – половината от глобите, които ще налагат инспекторите, ще постъпват в местната хазна, а останалата част ще отива в Национален фонд „Култура“.

Със закона се въвежда и по-строга регламентация на дейността на търговските дружества, които предлагат лиценз за музика с ограничен репертоар за озвучаване на търговски обекти. Тези компании, които съществуват от години на българския пазар, но нерегламентирано, сега излизат на светло. Те трябва да се регистрират в Министерството на културата, да предоставят пълна информация за репертоара си, както и цените, на които продават услугата.

От съществена важност е ползвателите, които имат договор с търговско дружество, да използват само ограничения репертоар, който им е предоставен. В противен случай ги очакват санкции от 2000 до 20 000 лв. Такива ще бъдат налагани и ако в обектите се пуска телевизия, радио и музика от различни музикални платформи, защото те се представляват само от организациите за колективно управление на права – Музикаутор и Профон, които предлагат почти целия световен репертоар за България. 

Законът предвижда също собствениците на зали да носят солидарна отговорност заедно с организаторите на концерти за уреждането на авторските права. За да наемат зала, промоутърите трябва да предоставят лицензионен договор за изпълняваната на концерта музика. Това се отнася и за клубове и заведения, в които редовно се организират концерти.

„Важно е да се разбере от всички, че музиката е съществен актив и елемент от много бизнес модели“, коментира по повод приемането на закона изпълнителният директор на Музикаутор Иван Димитров.

Той изтъкна, че затова е важно авторите на произведения, защитени по ЗАПСП, да бъдат възмездявани адекватно за добавената стойност, която те носят за бизнеса. Обратното би означавало нерегламентирано използване на чужда интелектуална собственост.

„Поради тази причина разчитаме на новия механизъм, предвиждан в закона, който ще включи общините в този процес. Очакванията ни са това да намали в пъти сивия сектор и да подобри средата за реализиране на авторските права в България“, каза още Иван Димитров.