Проектът за изграждане на железопътна връзка до летище Пловдив ще бъде подложен на проверка за оценка на въздействие върху околната среда. Това стана ясно от становище на РИОСВ-Пловдив. 

Припомняме, че по-рано тази година Националната компания "Железопътна инфраструктура" /НКЖИ/ е подала документи за оценяване на инвестиционното предложение пред РИОСВ, откъдето екоексперти трябва да дадат становище. 

От НКЖИ представиха три възможни варианта за създаване на такава пътна връзка. Първият предлага изцяло ново трасе, започващо от изходната гьрловини на гара Крумово, вторият частично ново трасе от Разделен пост (РП) - Родопи, като от гара Крумово до РП влаковете ще се движат по съществуващата линия Крумово -Асеновград и третият предлага създаване на успоредно трасе с начало начало нова стрелка в гара Крумово.

Самият възложител е подчертал, че като най-целесъобразен и желателен вариант за създаване на жп трасе се разглежда втори -  от разделен пост (РП) – Родопи, намиращ се на км 1+080 до терминала на аеропорта. Именно той е посочен като възможен и от РИОСВ. 

В гара Крумово композициите ще се приемат само на първите два приемно-отправни коловози пред приемното задание. ЖП гара летище Пловдив ще бъде ситуирана перпендикулярно на пистата за излитане и кацане. Скоростта на движение на влаковете ще бъде 80 км/ч, изключение ще правят кривите до гари Крумово и летище Пловдив. Дължината на новото трасе от РП Родопи до Летище Пловдив трябва да бъде 2,65 км.

Към този момент тече изготвянето на Доклада за оценка на въздействието върху околната среда на проекта. За да се стартира процедурата, трябва екоинпекцията да даде положително становище. 

Междувременно обаче концесията на летището боксува. За втори път срокът за приемане на оферти за Летище Пловдив  бе удължен преди повече от месец, след като нито една компания не подаде документи. Въпреки множеството запитвания, до крайния срок – 10 юли не бе постъпила нито една оферта. Поради това от Министерството на транспорт са удължили срока за прием на документи до 12 октомври 2020 година.

Самата процедура стартира през февруари тази година, като тя е за взимането на аеропорта за 35 години. Прогнозната стойност на концесията е над 100 млн. евро.

Летище Пловдив окончателно загуби пистата си, но може да спаси новата частЧастното дружество може да заведе сериозни искове за наем и пропуснати ползи след решението на ВКС

Инвестиционното предложение за изграждане на железопътна връзка между гара Крумово и летище Пловдив е свързано с проекта за развитие на жп възел Пловдив, като тази пътна връзка беше включена по време на една от концесионните процедури на аеропорта, при която спечели консорциум между китайския конгломерат "Хайнан" (HNA Airport Group) и регистрирания в Холандия фонд "Пловдив Еърпорт Инвест". По-късно обаче след мистериозната смърт на двигателя на "Хайнан", конгломератът не подписа договора по концесионната сделка с Министерство на транспорта. Последва нова процедура, на която не се явиха кандидати. В момента срокът за подаване на оферти за концесията на летище Пловдив е удължен до 10 юли, когато ще стане ясно има ли нови претенденти за летището. Ако има налични оферти, документацията ще бъде отворена на 27 юли. 

Към настоящия момент не съществува комбиниран транспорт, който да обслужва нуждите на пътническите и товарни превози между железопътната инфраструктура и летище Пловдив. Според идеолозите на идеята изграждането на железопътната връзка ще осигури бърз трансфер за пътниците.

"Осигуряването на железопътната връзка на гара Крумово с летище Пловдив, заедно с проект „Развитие на железопътен възел Пловдив“ и плановете за концесия и развитие па летище Пловдив, ще осигурят развитие на транспортната свързаност в рамките на град Пловдив, чрез развитие на съвременен, сигурен и ефективен железопътен транспорт в ареала на града", са част от мотивите за всички процедури за развитието на района. 

Предварителното проучване на района е извършено, за да се избере възможно най-късо трасе, най-удобен достъп до терминала, както и с цел изграждането да бъде максимално икономически целесъобразно. 

Изграждането на жп връзката ще се осъществи с европейско финансиране, като средствата ще бъдат отпуснати по Механизма за свързване на Европа (MCE) и по Програма на Европейския съюз в следващия програмен период.