Забрана за алкохол в Пловдив през нощта е включена в проект за промяна на Наредбата за осигуряване на обществения ред, публикувана за обсъждане на сайта на Община Пловдив. 

Новият текст в Наредбата гласи: "Продажбата на бира, вино и спиртни напитки, в магазини и в обектите към бензиностанции, се забранява в часовия интервал от 23.00 ч. до 08.00 ч.". 

В мотивите на въпросното предложение е разписано, че "Въвеждането на забрана и респ. на имуществена санкция за продажбата на бира, вино и спиртни напитки, в часовия интервал 23.00 ч.-08.00 ч., в магазини и в обектите към бензиностанции, в които консумацията на изброените не е предвидена или е с краткотраен характер, се явява нова мярка в борбата с нарушенията на добрите нрави и с шума, доколкото се очаква това ограничение да доведе до намаляването им и в този смисъл да допринесе за гарантиране на спокойствието на гражданите. В допълнение се очаква като косвен ефект - подобрение в контрола на употребата на цитираните напитки на обществени места". Предложението е внесено от зам.-кмета Йордан Ставрев. 

Санкциите за нарушение на въпросната забрана ще бъдат много солени за физически лица, с други думи за купувачи, глобата е предвидена в размер от 300 до 3000 лева, а за юридически - самите магазини - от 3000 до 30 000 лева. 

Вече има становище от юрисконсулт Боряна Костова, в което става ясно, че налагането на такава забрана е незаконно.

Ето и всички точки на конфликт:

1. Регулирането на продажбата на стоки, съдържащи алкохол, става посредством заплащането на акциз и сдобиването с различни лицензии/регистрации, като с оглед на специализираната закрила на децата са въведени ограничения в чл. 5б от Закона за закрила на детето, пресъздадени и доразвити в чл. 9, ал. 3, т. 1-3 от НООР. Други правомощия на кметовете в тази посока не са предоставени.

2. От формулирането на забраната не става ясен критерият, по който са избрани обектите, в които да не се продава бира, вино и спиртни напитки, т. е. постига се неравно третиране на собствениците/ползвателите на търговските обекти, чрез които се извършва визираната дейност и в този смисъл противоречие с чл. 37, пар. 1 от Консолидираните текстове на Договора за Европейския съюз и на Договора за функционирането на Европейския съюз от 13.12.2007 г., който гласи, че: „Държавите-членки привеждат в съответствие съществуващите държавни монополи с търговски характер, така че да се гарантира, че няма да съществува дискриминация между гражданите на държавите-членки по отношение на условията, при които стоките се доставят и търгуват.“.

3. Не се откриват разпоредби или подразделения на нормативен акт от по-висока степен, който цитираната нова забрана да доразвива. Единственият контрол над търговия, който се въвежда с Конституцията на Република България е държавният върху всички здравни заведения, както и върху производството на лекарствени средства, биопрепарати и медицинска техника, и върху търговията с тях (чл. 52, ал. 3). Следователно, налице е противоречие на чл. 7, ал. 2 от Закона за нормативните актове.

4. Контролът, установен в НООР, за борба с противообществените прояви, свързани с продажбата и употребата на бира, вино и спиртни напитки, е обезпечен в достатъчна степен от разпоредбите на: чл. 4, ал. 8, чл. 9, ал. 1, т. 7, ал. 3, т. 1-3; чл. 10, ал. 5 и ал. 9; чл. 13, ал. 1; чл. 18, ал. 2; чл. 22, ал. 5 и съответно санкционните норми на чл. 30, ал. 2 и чл. 31 от НООР.