Липса на кандидати археолози за проучвания в Пловдив принуди Национална компания „Железопътна инфраструктура” ДП да отмени в края на март обществена поръчка на стойност 1 030 000 лв. Тя бе в две позиции: 1. Извършване на археологическо наблюдение в обхвата на проекта; 2. Извършване на пълно археологическо проучване на два обекта – до Лаута и до детелината на път за Скутаре.

Това със сигурност ще забави реализацията на мащабния проект „Развитие на железопътен възел Пловдив”, за който бе направена първа копка преди дни на гара Тракия. Строителните дейности по договора обхващат участъка Пловдив-Крумово и Пловдив-Скутаре.

Железопътен възел-Пловдив е една от най-важните железопътни връзки в България, тъй като е пресечна точка на част от трансевропейските и основни национални транспортни оси. Цялостното реализиране на обекта ще допринесе за модернизацията на съществуващата инфраструктура, съгласно стандартите на ЕС и европейските транспортни политики, увеличаване капацитета на железопътната линия за осигуряване на възможностите за поемане на прогнозирания трафик, включително увеличаване скоростта на движение на влаковете, удовлетворение на европейските изисквания и подобряване на безопасността на железопътната инфраструктура.

Стойността на договора по проекта е 132 520 700 лв. без ДДС, а срокът за изпълнение – до 35 месеца. Изпълнител на договора е Обединение „Геострой Лантания“, включващо фирмите „Геострой“ АД и „Лантания“ АД.

До този момент за обществените поръчки на НКЖИ, свързани с археологически проучвания, оферти отправяха от Националния археологически институт с музей към Българската академия на науките. После НАИМ разпределяше проучванията и наблюденията към регионалните музеи. Към момента, например, в района на Чирпан със средства от миналата година работят археолози. В трите ключови обекта в Пловдив обаче ситуацията е меко казано критична, защото не е ясно какво ще се случва занапред.

„Предстои обявяването на нова обществена поръчка, но кого ще се случи това, не е ясно. При всички случаи ще има корекция в цената на обществената поръчка заради цените, които растат ежедневно. Ясно е, че процедурата ще бъде забавена”, коментираха за PlovdivTime  от пресцентъра на НКЖИ.

В археологическите среди усилено се говори, че между НАИМ и НКЖИ има напрежение, а регионалните музеи не искат да участват в обществената поръчка самостоятелно, защото нямат необходимия ресурс да подготвят документацията.

Въпросът е дали при обяваване на нова обществена поръчка Националният археологически институт с музей ще участва в процедурата. А това означава, че проектът може да се източи във времето и да наруши графиците за завършването му.