Кои са най-добре платените служители в Община Пловдив? Заместник-кметовете, районните кметове, общинските съветници или директори на ОП-та и отдели? Отговорът е нито един от тях.

Изключвайки кмета на Община Пловдив и председателят на Общинския съвет, хората с най-големи заплати са служителите  в звеното „Общинска полиция”.  Това е дори преди увеличението между 30% и 50% на заплатите на полицаите, което бе гласувано снощи в Народното събрание.

Оказва се, че издръжката за сектор „Общинска полиция” струва близо 3 млн. лева за 62 разкрити щатни бройки, като всички разходи по тях се плащат от бюджета на Община Пловдив и от местните приходи.

Въпреки това работата на общинските полицаи разбуди сериозни спорове в пловдивската общественост, след като на показ излезе как те не санкционират луксозни автомобили без да има някаква логична причина за това. В същото време директорът на пловдивската полиция ст. комисар Георги Машонов вдига рамене, че тези полицаи са на подчинение на кмета на Община Пловдив. Така вместо двойно подчинение се получава двойно неподчинение и никой не знае кой контролира работата им, както и тази на началника им -  комисар Тодор Боюклийски.

Страхува ли се полицията в Пловдив? За два дни два пъти не глоби скъпи колиДиректорът на ОП „Паркиране и репатриране” потвърди за проблема - Общинска полиция масово отказва да глобява луксозни автомобили

Кой от къде взима заплати?

Кметът на Община Пловдив, районните кметове и държавните служители в администрацията получават своите възнаграждения от държания бюджет през делегираните дейности.  Т.е. техните заплати на практика не ощетява пловдивските данъкоплатци независимо колко са високи. На местна издръжка са всички общински предприятия, общинските съветници и другите заети в администрацията, които не са по закона за държавния служител.

Въпреки това районните кметове взимат около 2500 лева месечна заплата, като толкова варира и тази на най-високопоставените служители в местната администрация.

В повечето общински предприятия заплатите варират от минималната работа заплата - 1077 лева в най-добрия случай до 2200 лева за експерти и директори.

Общинският съвет, където има 51 общински съветници средно взимат около 2500 лева заплата, плюс представителни разходи, но без осигуровки ,тъй като с изключение на председателя, не са  на трудов договор. Издръжката на местния парламент  годишно пък е около 1 млн. лева.

В същото време издръжката на Общинска полиция е близо 3 млн. лева и то без увеличението за 2025 година. При разкрити 62 щата, към днешна дата са заети около 52 служители. С други думи - общинските полицаи са почти колкото местните парламентьори. Средно излиза, че издръжката на един общински полицай излиза близо 5000 лева на месец.

Какво се плаща на общинска полиция от местния бюджет и какви функции имат?

Работата на общинските униформени е регулирана в Закона за МВР и Наредбата за организация на дейността на звената „Общинска полиция”. Според тях  те изпълняват задачи, свързани с опазване на обществения ред, охраната на обекти, безопасността на движението по пътищата и осъществяването на контролната и административнонаказателната дейност на органите на местното самоуправление към общините в Република България. Правомощията и статута им са същите като всички други полицейски служители, както и привилегиите, които имат.

Секторите Общинска полиция се разкриват след заповед на вътрешния министър, като се сключва договор между съответната областна дирекция и кмета на Общината. В България има 9 общини, които разполагат с общински полицаи.

Средствата за финансовото и материално-техническото осигуряване и социално обезпечаване на служителите от звената "Общинска полиция" се изчисляват в размерите, определени за държавните служители в МВР, и включват всички възнаграждения, обезщетения, социални придобивки и други разходи, свързани с професионалната подготовка и кариерното развитие на служителите, съгласно ЗМВР. Всички те се осигуряват от бюджета на общините.

С други думи освен заплатите, общините от местните си бюджети плащат 100% от осигуровките им,  обезщетения за отпуски, както и 20-те заплати, които се полагат при пенсиониране. От МВР единствено осигуряват униформите и оръжието им, а ако са ангажирани с мероприятие или дейност на Министерството то им плаща командировъчните.  Служителите на Общинска полиция могат да се прехвърлят в други звена на МВР без конкурс, както се е виждало през годините.

В Наредбата ясно е записано, че дейността на общинска полиция се координира между кмета на общината и директора на съответната полиция. Те всяка година трябва да изготвят план за дейността на сектора, както и  да поставят конкретни задачи.

Видимо обаче в Пловдив  тази координацията липсва, а работата на Общинска полиция става все по-дискутирана тема не само сред управниците, а и редовите граждани, които са недоволни от дейността на сектора.

Под тепетата основната функция на „Общинска полиция” е да следи за спазването на правилата най-вече за тези за движение по пътищата - санкциониране на неправилно паркирани автомобил, както и осигуряването на обществения ред при събития.

Ефективността на работата им се определя най-много от приходите от глоби, които събира Община Пловдив . В перото глоби и санкции влизат  и глобите на Общинска охрана и Инспектората.

За 2024 година при предвидени 3,5 млн. лева в хазната са постъпили 2,6 млн. лева - или 33% по-малко от очакваното. За 2023 година при заложени 4,5 млн. лева са събрани едва 2 млн. лева - или повече от двойно по-малко. 

Това означава, че дейността на правоприлагане  и санкциониране е много под очакванията от градската управа.

Със сигурност секторът „Общинска полиция” би могло да бъде много ефективен и е да в голяма помощ не само на Община Пловдив, но и полицията. Основната функция трябва да е справянето с нарушителите и то не просто да събира постъпления, а да има възпитателен характер. Иначе казано: всеки, който е в нарушение в града да знае, че най-вероятно няма да му се размине санкцията. Вместо това наблюдаваме как се налагат двойни стандарти - пропускат се скъпите коли, като по-скромните автомобили биват санкционирани. Това, както TrafficNews писа подкопава сериозно доверието във всички институции.

С новото увеличение на заплатите общинските униформени не могат да се оплачат от липса на мотивация от гледна точка на възнаграждения. Ако ефективността им обаче  продължава да бъде същата, а също така се ръководят от „колективната безотговорност”,  то по-добре това звено да се закрие или свие драстично,  а общинските полицаи да бъдат прехвърлени към МВР, където без това постоянно се оплакват, че имат много незаети щатни бройки.

Тогава освен, че ще се спестят пари от бюджета на Пловдив, то и униформените ще знаят, че имат ясен и точен ръководител в лицето на директора на полицията, като би трябвало да означава по-сериозен контрол.

 

Пловдивчани гневни на двойните стандарти на Общинска полиция – зоват за закриването йДиректорът на полицията в Пловдив се оправдава с бездействието на Общинска полиция с кмета, който им бил ръководител

 

Нови сътресения в полицията в Пловдив: Натиск за цензура или „случайно" изчезване на неудобното мнение?