Може ли Община Пловдив за втори път да плати милиони за електронна система, която след това да не функционира? След злополучната система на „Индра” в градския транспорт, която така и не тръгна, подобни опасения се появиха и за друга обществена поръчка.  Тя бе пусната в началото на септември, като предметът е:„Услуги по организиране, администриране и контрол на заплащането на такси, свързани със спирането, престоя и паркирането на пътни превозни средства  на територията на Община Пловдив“.

Тя е на стойност от 3 млн. лева с ДДС и трябва да смени най-общо казано досегашната система за плащане в Синя зона и другите общински паркинги и начинът на контрол по тях.

Община Пловдив дава 3 млн. лева за система за паркиране в Синя зона – плащаме с карти и през приложение35 мобилни специализирани устройства ще проверяват дали колите са заплатили таксата си

Бъдещата фирма изпълнител трябва да интегрира досегашния модел на плащане чрез есемес на номер 1332, както и през паркоматите, които са поставени в града. Но и да въведе нови методи – банкова карта и мобилно приложение. Именно обаче „интегриране” е основният проблем в новата поръчка и то най-вече с паркоматите, които са поставени по улиците на Пловдив.

Те са 64 на брой, а общата им стойност е над 700 000 лева. Доставчик на всичките паркомати е фирмата „Ханза” ООД.  

TrafficNews научи, че от фирмата са изпратили уведомително писмо до Община Пловдив и Общинския съвет, с което изразяват своите опасение към техническите параметри на поръчката, както и бъдещата интеграция на паркоматите, поставени от тях.

Участници в поръчката са две софийски компании – „Тикси „ АД и консорциум между „Инфосистемс Интернешънъл” ЕАД и ЮПАСС. Компаниите имат различни спечелени обществени поръчки в София относно билетни системи или други онлайн платформи.

Оказва се обаче, че нито един от участниците няма договор за ползването на софтуера или евентуалната интеграция с паркоматите, поставени в Пловдив. Те са произведени от фирмата Flowbird  - световен лидер в производството на паркоавтомати.  Френската компания има изключително стриктни изисквания към компаниите, с които се интегрират. Компанията, желаеща да работи с тях, трябва да мине две стъпки на акредитация. Първо като компания, второ като техническа възможност за интеграция. От представителството у нас заявиха, че има само една акредитирана фирма у нас,  но няма други  запитвания или искания от юридически лица, включително и от двете фирми по поръчката.

Оказва се, че в техническите параметри на поръчката от участниците не се изискват никакви документи, че може да направи тази интеграция и дали имат сключен договор с фирмата.

Репортер на TrafficNews се свърза и с Ивелин Станилов, управител на „Ханза” ООД, който потвърди опасенията си за поръчката.

„Да, имаме притеснения относно тази поръчка,  като доставчик на услуги на Община Пловдив и са свързани с критериите и техническите параметри. Ние нямаме никакъв интерес към въпросната поръчка, нито сме участвали или сме потенциални участници. Но като обслужваща фирма на техниката, имаме опасения за бъдещата ни работа и тази на  паркинг автоматите. В техническите критерии няма никаква конкретика как да бъде направена т.нар. интеграция на системата. Там има единствено – „трябва да се направи интеграция”.

Притесненията ни сме ги написали като уведомително писмо към Община Пловдив и Общинския съвет, за да насочим внимание към това и ако има пропуски в документацията, това да се отстрани или коригира. Последствията от недомислените критерии може да окажат негативен ефект към Общината и крайните ползватели на услугата”, каза Станилов. Той обясни, че в техническото задание т.нар. интеграция на софтуера с паркоматите е замаскирано със сложни термини, от които нищо не става ясно.

„Искахме да разберем как я виждат тази интеграция с нашите машини, но нито друга фирма доставчик на услуги или Общината се е свързали с нас.  Още по-притеснителното е, че в поръчката искат да въвеждат нещо, което съществува – онлайн билети и отчет в реално време. Тя функционира в момента чрез системата на паркоматите. За всяка продажба през тях електронният билет се визуализира в ОП „Паркиране и репатриране”.  В частност тази система съществува и е  безсмислено е да се въвежда отново”, каза представителят на „Ханза”.

Според него тази система е една от най-добрите в света, но на практика тя може да спре да функционира, тъй като двете компании нямат лиценз за използването и интегрирането й.

Няма как две системи – сегашната и евентуално бъдещата да работят паралелно.  Изкарването на лиценз на сегашната система е изключително трудно, като се минава през няколко нива на контрол и одобрение, като потенциалната фирма трябва да покрие изискванията за надежден партньор, но нас никой не ни е търсил за съдействие”, обясни Станилов. Той добави, че се надява да не се стигне до хипотеза паркоматите да останат неизползваеми,  но не я изключи.

Всеки месец се издават между 45 000 и 50 000 електронни билета за Синя зона. В един момент не е ясно как ще се отчитат. В поръчката тези неща са заложени на сляпо.  Нашата услуга е затворен цикъл като дава всякаква информация, включително и електронен билет.  Поради всички тези неща се свързахме с Община Пловдив, като съвестен партньор, да обърнем внимание, ако има административни пропуски в поръчката да се коригират, за да не стигне до  ситуация, която не само няма да подобри услугата, но и да я направи неизползваме”, каза управителят на фирмата.

В техническите параметри не приссъства изискване за електронен билет от паркоавтоматите и въвеждане на регистрационен номер на МПС при закупуването на билет- липсата на такава интеграция означава, че нововъденената система няма да може да контролира издадените хартиени билети,  които са близо 50 000 на месец.

Друг притеснителен момент в поръчката е, че каналите за плащане и системата за контрол са обединени. По този начин  се монополизират начините за плащане на услугата в полза на доставчика на системата за контрол.

Пуснахме и запитване към Община Пловдив относно писмото на „Ханза” ООД и сигналите, че тази поръчка може да доведе до превръщането на техника за 700 000 лева в паметници, по подобие на електронната система на „Индра”.

В момента поръчката е преди отварянето на ценовите предложения. Това означава, че в момента не могат да бъдат отстранени неточностите в техническото предложение. С други думи, ако Община Пловдив вземе предвид тези опасения, като застрашаващи цялата система – то поръчката трябва да се прекрати и да се тръгне към нова такава.