"Дигиталната трансформация не е самоцел", с тези думи откри конференцията "Digital Plovdiv" Мартин Захариев. Форумът, посветен на дигитализацията и интеграцията на базите данни и електронното управление в полза на хората и бизнеса, се проведе в Международния панаир на Пловдив. В него взеха участие двама заместник-министри - на Регионалното министерство Стефан Аспарухов и на иновациите и растежа Карина Ангелиева, кметът на Пловдив Здравко Димитров, зам.-кметовете Пламен Панов и Тодор Чонов, председателят на Обс-Пловдив Александър Държиков, както и кадри от публичната администрация и бизнеса. 

Представителите на властта в Пловдив подчертаха, че градът вече се развива в крак с новите технологии. Като най-добри примери бяха посочени дигитализацията на образователния процес в училищата, електронните системи за записване на деца в детски заведения и училища, системата за мониторинг на околната среда, системата за дигитализиране на културно-историческото наследство и др. Като слабост в дигиталното развитие на Пловдив пък беше отличен проблемът с цифровизацията на всички елементи, касаещи устройството на територията и строителството. 

"Като втори по големина град в България, сме задължени да бъдем водещи и да даваме пример в електронното управление. Процесът, наречен дигитализация, въобще не е нов, по-скоро е непознат. Развива се постоянно и с изключително бързи темпове. Всички трябва да осъзнаваме неизбежността и необходимостта от тази трансформация. Гражданите се нуждаят от бързина на услугите, достъп до електронни услуги. Наша е отговорността и задължението да осигурим на всеки гражданин защита на личните му данни и да повишим доверието му към използване на електронни административни услуги. Тук е мястото да кажа, че има какво да се желае, има какво да дадем повече на гражданите като качество на услугите и като бързина. Работим в тази посока и се надявам, че си личи отстрани. Тази трансформация не е лека и не става от само себе си", посочи Здравко Димитров, който напомни, че Община Пловдив е единствената община, която предоставя на гражданите безплатен единен номер за връзка с общината, както и че по време на пандемията е създаден Контактен център, а услугата продължава и до днес. 

Кметът подчерта, че в процес на разработка е и географската информационна система на Община Пловдив за създаване, съхранение, управление, анализиране и визуализация на пространствени данни.

Тодор Чонов пък разказа на кратко хронологията на опита за внедряване на електронна система за билети в градския транспорт и бе категоричен, че той трябва да бъде надградена.

ТРАНСПОРТ

"Това, което в момента имаме в Пловдив е плод на т.н. транспортният проект, който е дал началото на модернизирането на системите за плащане в обществения транспорт. Поради простата причина, че началото на това е било през 2008-2009, а проектът е въведен е експлоатация през 2015 година, сами разбираме, че след като вече изтече неговата устойчивост, е необходимо спешно да бъде модернизирана тази система и надградена с нови дигитални решения. Така че да можем да кажем, че системата на обществения транспорт и паркирането е част от цялата концепция за умния град Пловдив", посочи Чонов и коментира, че съвсем скоро ще отворят обществена поръчка, която да модернизира транспорта в Пловдив и да даде възможност на гражданите да плащат по всякакъв начин за пътуването си.

Предвижда се тази обществена поръчка да бъде обединена и с новите системи за паркиране, така че да се създаде единно приложение за градска мобилност, чрез което гражданите да се информират не само за обществения транспорт, но и за свободните места за паркиране, възможности за плащане и всякаква транспортна информация. 

КУЛТУРА

Пламен Панов пък посочи, че културните институции в Пловдив имат техника, чрез която дигитализират артефактите, като наблегна на големия архив на Библиотека „Иван Вазов“.

Зам.-кметът по култура обяви, че тече процес по създаване на приложение, което да насърчи престоя на деца и младежи в музеи, галерии, библиотеки и други културни обекти. 

"Съвсем наскоро, благодарение на Норвежката програма, спечелихме проект за разработване на единно приложение, насочено основно към младите туристи - децата. Музеите трябва да се посещават от деца и млади хора, за да може там да се възпитава не само духът на Пловдив, но и любовта към историята. Това приложение ще позволи на всеки чрез таблет или телефона да влезе в Природонаучния музей или в Археологическия музей, да играе "куест" игра, чрез която може да минава през различни нива, да получи награда и да бъде насърчен да посети и друг културен институт, където играта може да продължи", посочи Панов. 

Втората част на Digital Plovdiv бе посветена на гледната точка на бизнеса и как той вижда бъдещето на Пловдив като „умен град“.

„Вече не се говори за „умни градове“, а за „умно живеене – smart living“, защото крайната цел на нашите продукти е да подобрят качеството на живот на хората в градска среда. 1/3 от натоварения трафика в големите градове се дължи на автомобили, които обикалят средно 4.5 км. допълнително в търсене на парко място. Това води до увеличаване на вредните емисии с между 8-10%. Решението на проблемите с паркирането не е панацея, но трябва да е част от един интегриран подход, който може да оптимизира трафика и да надгради системите на градския транспорт, правейки го по-привлекателен за гражданите. Услуги като park-and-ride са един добър пример как общината може да стимулира гражданите да оставят автомобила си и да ползват градския транспорт, осигурявайки им подходящите условия за това. Хората имат нужда от иновативни решения в градската мобилност. В София вече 70% от превозните документи са дигитални, което е знак, че гражданите реагират повече от добре на новите продукти.“, сподели г-н Николай Недялков, изпълнителен директор на посветената на решения за умни градове компания – Tixi.

“Ние смятаме, че трябва да има интегриран и интермодален „билет“ за гражданите – едно решение, което да дава възможност на хората да закупуват и валидират пътуването си в цялата градска мрежа – бързо, лесно, мобилно и с гъвкаво тарифиране. Общественият транспорт е кръвоносната система на един град, неговата основна цел трябва да бъде удобството на гражданите и гостите на града“, допълни още Недялков.

Сред другите интересни проекти, които бяха представени по време на Digital Plovdiv бе и напълно отдалечената опция за заявление и смяна на адресна регистрация – само чрез достъп до мобилно устройство, която вече функционира в София.