Улица с продълговати гранитни павета и стари гранитни бордюри се появи в частен имот край Асеновградско шосе. Паважът води към базата  на пловдивска фирма фирма "Елвеко- Пловдив", чийто собственик Веско Дойчев притежава въпросния имот. Той е част от одържавеното поделение на бившите Строителни войски.

В навечерието на Коледа в редакцията на TrafficNews бе получен сигнал, че няколко тона павета са стоварени в имота. Тъй като старите сиенитни павета и бордюри са част от от културно- историческото наследство на града, подадохме сигнал до Инспектората на общината. От там обаче съобщиха, че не могат да направят проверка, тъй като паветата са складирани в частна собственост, а служителите на Инспектората нямат правомощия да действат там. 

 

В последствие сигналът бе подаден в Пето районно, за да бъде изяснен произхода на паветата. 

Две седмици по-късно паветата вече са положени. Остава обаче въпроса за произхода на ценната каменна настилка и как тя се е озовала в частен имот. 

Собственикът на имота - Веско Дойчев е категоричен, че въпросните павета са били в неговия имот, като някои от тях са били под пластове асфалт. "Бяха на различни места тук, в тази база, събрали сме ги като тип павета и сме направили този участък. Ние притежаваме тук два парцела. Паветата са си били тук" коментира той пред TrafficNews. На въпрос дали ръководеното от него дружество извършва строително- ремонтни дейности по пътната инфраструктура на Пловдив, Дойчев заяви, че са работили по много обществени поръчки , били са подизпълнител на "Щрабаг" при ремонта на големите булеварди, но последните им ангажименти са приключили преди 5 години. "Занимавахме се с направа на водопроводи и електропроводи, не сме имали ангажименти към настилката нито в нашата , нито в други общини" категоричен е собственикът. 

В същото време обаче управителят на бившата база на Строителни войски Стефан Славейков, който в момента е материално отговорно лице , е категоричен, че в счетоводния регистър няма записани каменни изделия - павета и бордюри. Славейков работи от 1984 година на територията на бившето поделение, изпълнявайки различни длъжности, и твърди, че не е виждал правоъгълни  павета там. "Квадратни има много, но правоъгълни не съм виждал" коментира той пред TrafficNews.

"Част от тези павета бяха покрити с асфалт и човек няма как да предположи какво има отдолу, преди да тръгнеш да ремонтира. На цялата територия тук може да бъдат открити павета. И не само тук, но и в поделенията в цяла Южна България.  Същият вид павета има и в съседния имот на фирма "Лохенгрин". Можете да попитате управителя" заяви Дойчев. 

TrafficNews провери и съседната база на "Лохенгрин" , собственост на Аяд Жиечи, в която действително открихме колямо количество продълговати павета. Управителят обаче заяви, че всички павета, които се намират в неговия имот - както продълговатите , така и квадратните са закупени отвън и ще бъдат използвани за настилка в базата. Каза, че няма спомен откъде са купени паветата. 

И така въпросът за произхода на паветата остава, като се надяваме да получим неговия отговор от компетентните институции. 

През последните  10 – 15 години в Пловдив  бяха демонтирани милиони павета,  но публичен отчет за това колко павета и бордюри са извадени, колко са на склад и колко са вложени в други зони в града - липсва. 

Междувременно демонтирането на павета в града продължава. При реализирането на строително - монтажните дейности по Водния цикъл в Кършияка отново бяха извадени хиляди павета. По наредба всички павета, извадени от пловдивските улици, се съхраняват в складовете на пътните фирми, като са оставени на отговорно пазене. Фирмите нямат право да търгуват с тях, а единствен разпоредител е общината. Поне на хартия. 

Преди година и половина от "Съюз за Пловдив" повдигнаха темата и изпратиха официално запитване до общината за съдбата на ценния градски актив, но след като започнаха да подкрепят управляващите по различни градски казуси, неудобната тема бе забравена.